Water Natuurlijk

Elske Schreuder en HHSK: weer een groen & democratisch gezicht in een waterschapsbestuur!

In maart 2019 stemde u massaal voor de Waterschapsverkiezingen. En uiteraard op Water Natuurlijk: dè landelijke partij van o.a. D66 en GroenLinks, opgericht door Jan Terlouw.

Rotterdam ligt in twee (eigenlijk: drie) waterschappen: de zuidoever in Hollandse Delta, en de noordoever in Hoogheemraadschap Schieland & de Krimpenerwaard – verder HHSK – (en een klein stukje Delfland).

In HHSK is Water Natuurlijk met 6 zetels de grootste partij geworden.

Daardoor mochten we ook het voortouw nemen in het formeren van het nieuwe dagelijks bestuur. Onze lijsttrekker Agnes van Zoelen (D66-lid) is hoogheemraad gebleven, met een zeer interessante portefeuille (o.a.Waterkwaliteit, –kwantiteit, Duurzaamheid, Innovatie en Klimaatadaptatie – zie https://www.schielandendekrimpenerwaard.nl/bestuur/dagelijks-bestuur/agnes-van-zoelen).

Met de fracties van VVD, Bedrijven en SGP/CU is het coalitieakkoord “Sturen op een toekomstbesteding waterschap” opgesteld.

We zijn erin geslaagd een aantal voor ons belangrijke zaken uit ons verkiezingsprogramma te verankeren.

Wat betreft de personen: op de kandidatenlijst van Water Natuurlijk stonden mensen met diverse achtergronden: lid van D66, Groenlinks of een andere, of geen politieke partij; wonend in Rotterdam, Capelle, Zoetermeer of Zuidplas…. Nummer 7 was Rotterdams D66-lid Elske Schreuder. Wellicht bekend uit de gebiedscommissie Noord, en op dit moment de Wijkraad Blijdorp. Dankzij veel voorkeurstemmen was zij bijna direct gekozen. Als eerste opvolger zette zij zich in voor ledenwerving voor Water Natuurlijk – bent u al lid???

Maar, zoals iedereen in de politiek weet: vier jaar is lang. Dus nu één van de Water Natuurlijk-leden gaat verhuizen, is zij aan de beurt om haar plaats in te nemen in het bestuur van HHSK.

In haar werk kan zij gebruikmaken van haar Rotterdamse ervaring met bijvoorbeeld de Right-to-challenge in de Schepenstraat (waar de regentonnen gesubsidieerd zijn door het waterschap). Verder zal zij zich inzetten voor het stedelijk gebied en de klimaatadaptatie: hitte-eilanden, overstromende kelders, en voor een transparant en democratisch waterschapsbestuur. Een frequent contact met de D66-afdeling is dus te verwachten!

Wilt u meer weten? Abonneer je op de nieuwsbrief via

Josien.WaterNatuurlijk@gmail.com

En wilt u lid worden van Water Natuurlijk (voor een luttele 25 euries per jaar) kijk dan vooral op

en https://www.waternatuurlijk.nl/hollandse-delta-wn