Steun ons en help Nederland vooruit

Standpunten overzicht

Mobiliteit

Bij de wederopbouw is onze stad voor auto’s ingericht. Sindsdien splijten grote plakken asfalt wijken doormidden en is de ziel ontnomen van voorheen levendige plekken, waaronder Hofplein en Oostplein. Met een groeiende bevolking zal het verkeer in de stad verder toenemen en de bereikbaarheid verder afnemen. Om de stad bereikbaar te houden, onze lucht te verfrissen en onze straten te verlevendigen kiezen we in de eerste plaats voor het efficiëntste en schoonste vervoermiddel: de fiets. In 2030 moet Rotterdam in de top 20 van ‘The Copenhagenize Bicycle Friendly Cities Index’ staan, dat de beste fietssteden ter wereld classificeert.

De vervoersbewegingen in, om en naar de stad nemen de komende decennia toe. Vervuiling, opstopping, gevaar en lawaai dreigen daardoor ook toe te nemen. Openbaar vervoer is wat ruimtegebruik, veiligheid en milieu betreft veruit het meest efficiënt. Lang niet alle wijken zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Er is met name op Rotterdam-Zuid sprake van mobiliteitsarmoede. Goede bereikbaarheid is een voorwaarde voor gebiedsontwikkeling. D66 vindt groei van het aanbod, het netwerk en de kwaliteit essentieel om van Rotterdam een schone en bereikbare stad te maken.

Om de stad bereikbaar te houden, onze lucht te verfrissen en onze straten te verlevendigen kiezen we in de eerste plaats voor het efficiëntste en schoonste vervoermiddel: de fiets.