Werk & inkomen

D66 wil dat zoveel mogelijk mensen werken en meedoen. Daarom willen wij dat de overheid mensen maximale ruimte en kansen biedt, zodat zij het beste uit zichzelf en anderen kunnen halen. Rotterdam is een stad van doen, een stad van aanpakkers en een stad van niet lullen maar poetsen. Maar als je in de bijstand zit, is de stap naar werk niet altijd makkelijk. Een parttime baan kan dan een realistische tussenstap zijn. Helaas wordt bijverdienen naast de bijstand erg moeilijk gemaakt. Je loopt tegen bureaucratie aan, kleine beloningen en verrekeningen achteraf, die zorgen voor onzekerheid. Heel erg zonde, want we weten uit onderzoek dat mensen die parttime werken drie keer vaker uitstromen uit de bijstand dan gemiddeld.

Om dit aantrekkelijker te maken, heeft D66 er met een initiatiefvoorstel voor gezorgd dat vanaf april 2021 de Werkbonus wordt ingevoerd in Rotterdam. D66 vindt dat werk moet lonen. Daarom hebben we de afgelopen periode met verschillende moties ervoor gezorgd dat de armoedeval in Rotterdam wordt verkleind, zodat mensen er ook echt op vooruit gaan op het moment dat ze gaan werken.

Verder zetten wij in op betere matching en begeleiding. Want wanneer mensen werken, levert dat positieve effecten op voor mens en samenleving!

Laatst gewijzigd op 21 december 2020