Lees- en luistermateriaal

Leden van het masterclass team en het bestuur hebben de handen ineen geslagen (niet letterlijk natuurlijk) om weer een mooie lijst aan te leveren speciaal voor de nieuwsbrief en de website.

Hieronder de lijst voor juli 2020

We moeten het gesprek over racisme aangaan. Om je effectief in te zetten voor de strijd tegen racisme is het belangrijk om te weten wie je bent, wat je zelf doet en kan doen en waar je het over hebt.

Hieronder hebben wij wat materiaal voor je verzameld. Wij staan open voor feedback en commentaar, dus mocht je een opmerking hebben, stuur dan een berichtje naar een van de bestuursleden.

– Dit artikel bespreekt de controverses over de blackface-figuur Black Pete (Zwarte Piet): Zie hier de link

– Hoe word ik een goede bondgenoot? Zie hier de link

– Everyday racism: what we should do: Zie hier de link

– Zwijgen is geen optie: Zie hier de link

– Luister een podcast over racisme: Zie hier de link

– Een andere podcast (bonte was): Zie hier de link

Naslagwerk is te vinden op de website: https://www.withuiswerk.nl/

Hieronder de lijst voor mei 2020!

Nu wij in groten getale aan het videobellen zijn, is het wellicht goed om hier eens goed bij stil te staan: hoe veilig is het eigenlijk? Als D66 zijn wij al veel bezig met het thema ‘digitale veiligheid’ en wellicht vind je het leuk om hier je in te verdiepen. Ik heb al wat materiaal voor je verzameld! Groetjes, Marlous.

– Een podcast over soevereiniteit & Big Tech (Appèl): Zie hier de link

– Een informatief filmpje van de UCLA School of Law over Digital Privacy. Zie hier de link

– Een podcast over dataverbruik: ook zeer relevant in deze tijd. Zie hier de link

– De link tussen dataverbruik, datacentra’s en duurzaamheid. Zie hier de link

– En een podcast over digitale samenwerking. Zie hier de link

Mocht je dit interessant vinden, wees dan welkom op ons evenement op 5 juni over hoe de lokale en politieke participatie functioneert tijdens de corona-tijd. Zie hier de link naar het evenement.

– Het actieplan digitaal nalatenschap van voormalig D66-kamerlid Monica den Boer. Zie hier de link.

Het voordeel aan het digitale tijdperk is dat wij thuis ook weer wat meer van kunst kunnen genieten. Daarom hieronder nog een leuke tip over een prachtig kunstobject. De nationale operadagen komen er immers weer aan.. Klik hier voor meer informatie.

Veel lees- en luisterplezier!

Hieronder de lijst voor april 2020!

Omdat velen van ons nog altijd veel thuis zitten en de kans op verveling groot is.. hebben wij wederom lees- en luistervoer verzameld om de dagen te vullen met kennis. Groetjes Simone.

Veel lees- en luisterplezier!

Allereerst, een oud artikel, maar we nog relevant en om nog eens terug te denken aan de Masterclass van dinsdag 21 april over Social Media.

– Evgeny Morozov leverde kritiek op data, social media en is nog steeds relevant:

Daarnaast is het onderwerp kansengelijkheid er een waar veel over gesproken wordt en nu in tijde van Corona des te meer relevant is:

– Essay van Marthe Hesselmans  https://vanmierlostichting.d66.nl/2019/06/06/nieuw-essay-kansengelijkheid-is-toe-aan-herkansing/

– Deze Idee verschijnt in roerige tijden vanwege het Coronavirus. Om met name de thuisblijvers te inspireren worden alle artikelen aangeboden via de website van de van Mierlo Stichting. https://vanmierlostichting.d66.nl/idee/de-nieuwste-idee/

– De podcast van Appèl over dit onderwerp van 7 april. https://open.spotify.com/episode/0iKKqyNefi5y828QCUn20b?si=KfEFFpvRTSWtyLhVVORBNQ

– Het stuk van Jan Paternotte over eerlijke kansen voor studenten aan het hoger onderwijs (zie hiervoor de link – opent in dit tabblad: D66-eerlijke-kansen-studenten)

– Edward Glaeser over de grote kansenmachine die de stad is: https://open.spotify.com/episode/16jTDzfmcVBezjWM3A1RwM

– Al op 20 maart, het besef wat Corona betekent (en ontwricht) voor de (aller)armsten: https://open.spotify.com/episode/69LqP8pWLX7xx60DkIZrwT

– En nog meer over Corona; lessen uit Afrika met Dr. Ngozi Okonjo-Iwaela: https://open.spotify.com/episode/3fSeUGAdSMUh1wAnMdKAh1

Als laatst over het thema van een Masterclass die hoogstwaarschijnlijk ook verzet zal moeten worden in verband met het coronavirus; gemeentelijke financiën:

– Sturen met Geld, Kirsten Veldhuijzen en Michiel van der Eng  https://d66.nl/publicaties/sturen-met-geld/

– Over de EU-begroting, toen we nog aan het steggelen waren over 0.1% BBP (inmiddels wellicht alweer achterhaald) https://open.spotify.com/episode/2LF0dfIswGTFohfzayj4b2

-Tot slot… afsluiten in stijl: een podcast over het Sociaal liberalisme: Alexis de Tocqueville op Betrouwbare Bronnen:

Mocht je onderstaande lijst voor maart nog niet hebben afgemaakt.. geen zorgen, de lijst laten we nog even staan!

Lijst maart 2020:

Het thuiszitten is in deze onzekere tijd (voor vele) noodzakelijk. Het is wennen, spannend en soms ook saai. Om de tijd toch goed te besteden dit bericht.

We hebben ook de masterclass over het sociaal liberalisme voor nu even uitgesteld, maar om de leegte op te vullen hebben we de deelnemers een lijst met lees- en luistervoer toegestuurd. Met een speciale dank aan Coen Brummer, hierbij ook voor alle andere leden een lijst met podcasts en interessante stukken, die voor alle leden de moeite waard zijn om te lezen en luisteren (voor zover jullie dat nog niet gedaan hebben).

– Essay: Wat is Sociaal liberalisme? (zie hier de link naar het document: Wat is sociaal-liberalisme_ — Coen Brummer

– Opiniestuk: https://www.trouw.nl/opinie/het-liberalisme-heeft-wat-goed-te-maken~b43f1e7d/

– Podcast: https://podcastluisteren.nl/ep/Betrouwbare-Bronnen-60-Coen-Brummer-and-Daniel-Boomsma-De-canon-van-het-sociaal-liberalisme

– Podcast https://vanmierlostichting.d66.nl/podcast/aflevering-6-john-stuart-mill-is-jarig/

– Dé klassieker van John Stuart Mill: On Liberty, https://play.google.com/books/reader?id=7DcoAAAAYAAJ&hl=en&pg=GBS.PP2.w.0.2.0

–  Podcast: https://podcastluisteren.nl/ep/Betrouwbare-Bronnen-07-Coen-Brummer-over-de-nieuwe-koers-van-D66-and-Wimar-Bolhuis-over-leugentjes-in-verkiezingsprogrammas

– D66 Amsterdam podcast – Sociaal Liberalisme in de hoofdstad: https://soundcloud.com/user-643786905/podcast-d66-amsterdam-sociaal-liberalisme-in-de-hoofdstad-aflevering-1

Dus verveel je niet en stort je op het Sociaal Liberalisme van toen, nu en de toekomst!

Veel lees- en luisterplezier. Hopelijk tot snel!

Laatst gewijzigd op 3 juli 2020