Kees van Loon Penning uitgereikt aan Marcel Borsten!

Tijdens de kerstborrel op dinsdag 15 december 2020 is de Kees van Loon Penning uitgereikt aan Marcel Borsten!

De onderscheiding waarmee we elk jaar een Rotterdamse D66 verrassen voor diens uitzonderlijke verdienste voor de vereniging.

De penning draagt de naam van degene die in 2006 deze penning voor het eerst ontving: Kees van Loon.

Het was de verkiezingscampagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 en in mijn herinnering een bitterkoude aanloop richting die verkiezingsdag. Gure weekenden (ook politiek) waarin we bijna tegen de peilingen – en beter weten in toch de markt optrokken om te flyeren, portiek in en uit om toch nog te bussen. We grepen ons vast aan de laatste strohalm. In de lokale peiling schommelden we tussen hoop 1 zetel en vrees, geen zetel in de gemeenteraad. En ook in de (toen nog) Deelgemeenten zag het er hopeloos uit. Landelijk vocht de Tweede Kamerfractie hun eigen interne strijd uit, het effect vertaalde zich door naar de lokale afdelingen zo ook Rotterdam.
En er was één lid wat nimmer zijn hoofd liet zakken en letterlijk het vuur uit zijn sloffen liep: Kees van Loon. Geen flyermoment miste hij, geen portiektrap was ‘m te veel om toch nog net die laatste vier flyers te bussen in bijvoorbeeld Blijdorp. Toen de uitslagen binnendruppelden in de verkiezingsnacht bleken we één zetel op de Coolsingel te hebben gehaald. Plus een zetel in de Deelgemeenten van Noord en Kralingen-Crooswijk. Het voelde als een mirakel.

Kees van Loon eerden we met zijn niet te stoppen motivatie om zich in te zetten voor de vereniging, voor de campagne. Een penning die we sindsdien elk jaar uitreiken.
Dit jaar, in dit bijzondere jaar, willen we ‘m geven aan iemand op wie we als vereniging ook digitaal hebben kunnen bouwen. Een lid die, toen we amper beseften wat een lockdown was, ons enthousiast wees op de open source tools om een digitale borrel te houden. Een lid wat onze steun en toeverlaat was bij de digitale besluitvorming rond onze ledenvergaderingen, het afgelopen jaar. Een lid wat ook bijna altijd te porren was wanneer we weer eens digitaal bijeen kwamen. Enige schermvermoeidheid is hem niet aan te zien. En een lid wat in de afgelopen jaren een steunpilaar was daar waar het verenigingsactiviteiten betrof, zeker wanneer ‘t een campagne-element in zich had. ’S ochtends vroeg, ‘s avonds laat, nooit te beroerd in de ware geest van Kees van Loon campagne te voeren.

De vorige twee edities ging de Kees van Loon Penning naar Zuid. Dit jaar startten we in West, bij Marcel Borsten!!

Eerdere edities van de Kees van Loonpenning gingen naar o.a. Greta Vercruyce, Cees van Rees, Herman van den Berg, Roelof Eleveld, Ingrid van Wifferen en Kees van Loon.

———

Op 18 december 2019 reikte Tim de Haan tijdens het kerstdiner van de afdeling de Kees van Loon Penning uit aan Greta Vercruyce. De Kees van Loon Penning is een onderscheiding waarmee we binnen de Rotterdamse D66 afdeling een lid eren wat zich op buitengewone wijze heeft ingezet voor D66 Rotterdam.

Lees het hoe en waarom van de Kees van Loon Penning bij de uitreiking van 2018

In 2018 ging de penning naar Cees van Rees en ook in 2019 bleef de onderscheiding op Zuid. Greta is een buitengewoon betrokken en actief lid van de afdeling. Ze is altijd, ook in 2019, enthousiast, betrokken bij het voeren van campagnes. Daarnaast is ze als lid van de Wijkraad Kop van Zuid nauw betrokken bij het wel en wee van haar wijk. Ze is binnen de afdeling een van de drijvende krachten achter het Rotterdamse Els Borst Netwerk en de Debatclub. En is ze als bestuurslid betrokken bij een groen stukje Feijenoord in zelfbeheer: het Hefpark. Meer dan genoeg reden om deze inspirerende en motiverende Rotterdamse D66-er te eren met de Kees van Loon Penning 2019!

Laatst gewijzigd op 3 januari 2021