Interne verkiezingen voor de gebiedscommissies

Tijdens de AAV op 13 juni 2017 zijn het deelnamebesluit en het profiel voor de gebiedscommissieleden vastgesteld. D66 Rotterdam heeft daarmee besloten tot deelname aan de gebiedscommissieverkiezingen op 21 maart 2018 in alle 14 gebieden van Rotterdam, te weten:

• Centrum, Charlois, Delfshaven, Feijenoord, Hoek van Holland, Hoogvliet, Hillegersberg Schiebroek, IJsselmonde, Kralingen Crooswijk, Noord, Overschie, Pernis, Prins Alexander en Rozenburg;
  • met de mogelijkheid om de deelname in een gebied terug te trekken bij onvoldoende kandidaten; en
  • met uitzondering van de wijken of gebieden waar niet via politieke lijsten zal worden gestemd.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 zijn het actief en passief stemrecht voor de gebiedscommissies uitgebreid naar 16- en 17-jarigen. Ben je 16 of 17 jaar, of ken je misschien iemand van die leeftijd met politieke interesse, laat het ons weten!

E-voting

Op woensdag 1 november is de kandidaatstelling voor de gebiedscommissies gesloten. Inmiddels hebben er gesprekken plaatsgevonden tussen de kandidaten  en de Gebiedscommissiepoule. De kandidatenboeken waarin alle kandidaten zich aan u voorstellen, worden zo spoedig mogelijk online geplaatst.

De peildatum van het aantal stemgerechtigde leden is donderdag 30 november. Op vrijdag 1 december zal de e-voting geopend worden en op vrijdag 15 december sluit de e-voting. Leden waarvan geen e-mailadres bekend is, krijgen een stembiljet per post.

Leden stemmen op de kandidaten in het gebied waarin zij wonen, controleer daarom voor 30 november of je juiste e-mailadres en woonadres zijn geregistreerd op MijnD66. Wachtwoord voor MijnD66 vergeten? Klik hier. Gebruikersnaam vergeten? Neem dan contact op met de medewerkers van de ledenadministratie via ledenadministratie@d66.nl of, tijdens kantooruren, via tel. 070 – 356 6066.

De uitslag van deze interne verkiezingen voor de gebiedscommissieleden zal rond eind december vastgesteld worden.

Campagne

Vanaf zondag 1 oktober mogen leden publiekelijk een persoonlijke campagne voeren voor de gebiedscommissies. Alle informatie over de interne verkiezingsprocedure kunt u vinden op de website vinden, inclusief de Spelregels Interne Verkiezingen. Deze spelregels zijn opgesteld om te zorgen dat de verkiezingen goed verlopen en gelden voor de kandidaten, hun campagneteams en alle leden van D66 Rotterdam. De AVC houdt toezicht op de naleving ervan.

Nieuw in 2018: Wijkraden en Wijkcomité’s

Woon je in Noord of Feijenoord, dan kun je je niet kandideren voor de gebiedscommissie, maar kun je je op persoonlijke titel (eventueel met D66 achter je naam) wél kandidaat stellen voor de wijkraad. Tijdens het eerste kwartaal van 2018 zal een informatieavond georganiseerd worden over de invulling van deze wijkraden. De details volgen, maar je kunt je alvast aanmelden bij Ameline Ansu, Algemeen Bestuurslid Ledenmanagement & Gebiedscommissies via a.ansu@d66rotterdam.nl.

Daarnaast zullen in Prins-Alexander (Zevenkamp en Nesselande), Charlois (Pendrecht en Zuidwijk) en Delfshaven (Oud-Mathenesse/Witte Dorp en Middelland) gelote wijkcomités geïnstalleerd worden in aanvulling op de gebiedscommissies.

Belangrijke data

• vrijdag 1 december 2017: Opening e-voting