Bericht van Tim de Haan over het coronavirus

Sebastiaan ter Burg - Tim de Haan bij de SODA awards

Zo’n anderhalve week geleden zat ik, donderdagmiddag 12 maart, met mijn dochter in de metro op weg naar Capelle aan den IJssel waar ze op de Capelse SKVR-locatie zou gaan oefenen voor een muziekvoorstelling. Met de oortjes in luisterden we gezamenlijk naar de persconferentie van de premier en ondertussen appte ik met mijn collega’s van het D66 Rotterdam bestuur: Misschien moesten we voor de komende twee, drie weken de D66 bijeenkomsten maar even annuleren of stopzetten?

Tien dagen later ziet het land er totaal anders uit. In het tijdsbestek van een paar dagen gingen na de musea en culturele instellingen, de universiteiten en hogescholen, de mbo’s, de basisscholen en de horeca ook dicht. Geen bijeenkomsten meer met meer dan 100 personen en werk zoveel mogelijk thuis. De eerste week van de isolatie zit erop en de adviezen zijn inmiddels verder aangescherpt om naar buiten te gaan te beperken en ten minste 1.5 meter afstand van elkaar te houden.

Zo’n eerste week thuis, in ieder geval bij ons, heeft nog wel wat. Gezellig met het gezin bij elkaar. Maar het doet ook beseffen dat dit lang niet voor iedereen zo gezellig en comfortabel is. Ondernemers die van het ene op het andere moment hun deuren hebben moeten sluiten. Zelfstandigen waarbij de opdrachten van het ene op het andere momenten stokten. Scholen die in sommige kwetsbare wijken voor Rotterdamse kinderen normaliter als een veilige, stabiele plek fungeren zijn gesloten. Of eenzaamheid die nu extra op de loer ligt.

We moeten ons erop instellen dat het de komende weken er niet beter op wordt, de piek in het aantal besmettingen is nog niet bereikt. En we weten nog niet of de maatregelen afdoende zijn om de zogenaamde curve af te vlakken. Het is fijn om afgelopen week te merken dat er vanuit ondernemers aangeklopt kan worden bij het rijk, bij de gemeente voor (financiële) steun en hulp. Dat mede dankzij minister Koolmees de zzp’er niet wordt vergeten. En dat met minister Engelshoven ook de culturele sector op het netvlies staat.

We hebben in de afgelopen dagen ook prachtige voorbeelden gezien van lokale betrokkenheid, veerkracht, creativiteit en inventiviteit. Tal van lokale, deels digitale, netwerken duiken op om elkaar te helpen. Het Rotterdams Philharmonisch speelde Beethovens “Ode an die Freude” digitaal samen.

Ook binnen D66 Rotterdam dook er een spontane, digitale vrijdagmiddag-borrel op. En in deze nieuwsbrief vind je als alternatief voor de geannuleerde Masterclass Sociaal Liberalisme, de links naar een aantal podcasts en artikelen over dit onderwerp. We gaan kijken hoe we de komende periode wat vaker zo’n alternatief kunnen aanbieden.

Het zal de komende tijd lang niet altijd gemakkelijk zijn. Volg de richtlijnen en instructies, blijf gezond en #zorgvoorelkaar! Laten we ervoor zorgen dat we ondanks de corona-crisis ook (digitaal) naar elkaar om blijven kijken!

Laatst gewijzigd op 23 maart 2020