donderdag 25 november 2021

D66 blij met onafhankelijke commissie politie voor iedereen

Dankzij een motie van D66 komt er beter toezicht op het politieoptreden de regio groot Rotterdam. Dat toezicht komt in handen te liggen van een onafhankelijke commissie die politie gaat helpen echt een politie voor iedereen te worden. “Met deze stappen pakt de Rotterdamse politie-eenheid een voortrekkersrol op in Nederland en daar kunnen we trots op zijn.” aldus D66-raadslid Nadia Arsieni.

De commissie komt er mede naar aanleiding van racistische appjes van agenten in besloten WhatsApp groepen.  De wijze waarop de politie hier destijds mee om is gegaan leidde tot grote ontevredenheid bij verschillende politieke partijen, waaronder D66. De instelling van de commissie past in een breder pakket van maatregelen welke moeten bijdragen een politie voor iedereen. De commissie helpt de politie-eenheid in de veranderopgave om een aantal zaken anders te doen in de bejegening op straat, binnen de eigen organisatie en in de verantwoording en communicatie richting de samenleving. De commissie fungeert daarbij als strategische klankbordgroep, houdt de eenheid een spiegel voor, geeft duiding, wijst op blinde vlekken en biedt nieuwe en andere perspectieven. Via de commissie en haar leden verkrijgt de eenheid ook toegang tot andere diverse netwerken, kennis, ervaringen en expertise. Oud- wethouder in Rotterdam en huidig Eerste Kamerlid Hamit Karakus wordt voorzitter van de commissie.

D66-raadslid Nadia Arsieni is blij met alle inzet van de politie op dit vlak en hoopt dat andere politie-eenheden in Nederland het goede voorbeeld vanuit Rotterdam opvolgen.

Meer lezen?
AD: https://www.ad.nl/binnenland/primeur-voor-rotterdamse-politie-commissie-ziet-toe-op-meer-kleur-en-minder-discriminatie~a9048729/
NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/09/commissie-van-karakus-gaat-toezien-op-diversiteit-en-racisme-binnen-politie-a4064796