vrijdag 29 oktober 2021

Klimaatalliantie Duurzame Mobiliteit!

Afgelopen maandag 25 oktober hebben twintig Rotterdamse werkgevers zich verenigd in de Klimaatalliantie Duurzame Mobiliteit. In een intentieverklaring ondertekenden zij hun ambities om in 2030 de CO2-uitstoot van hun woon-werkverkeer in de stad te halveren. D66 Wethouder van Organisatie, Arjan van Gils, tekende voor de Gemeente Rotterdam: ‘Als grote werkgever in Rotterdam kunnen we – en willen we – niet achterblijven bij deze ambitie en gaan er van harte mee aan de slag’.

Met de intentieverklaring committeren de werkgevers zich aan de ambitie om de CO2-uitstoot van woon-werkverkeer in 2030 te reduceren tot 50% ten opzichte van 2016. Door te tekenen beloven ze een plan van aanpak op te stellen met concrete maatregelen en mijlpalen, en ieder jaar over de voortgang te rapporteren.

De Klimaatalliantie is onderdeel van het Rotterdams Klimaatakkoord zoals opgesteld in 2019. De gemeente ondersteunt de plannen en de alliantie helpt bedrijven tot slimme en voor hen goed werkende plannen te komen. De twintig participerende bedrijven wisselen samen kennis en ervaring uit, en willen zoveel mogelijk andere Rotterdamse bedrijven betrekken en mee laten doen.  De aanpak levert een belangrijke bijdrage aan het halen van de gestelde klimaatdoelen.