vrijdag 29 oktober 2021

‘De Klimaatjes’ bij de VN Klimaattop

Aankomende twee weken (van 31 oktober tot 12 november) is de VN Klimaattop in Glasgow en daar kan Rotterdam, als de duurzame stad die we willen zijn, natuurlijk niet ontbreken! Want dat we alles op alles moeten zetten om de opwarming van de aarde te voorkomen moge duidelijk zijn. Extra afspraken zijn nodig om de energietransitie, de klimaatadaptatie en de versterking van de biodiversiteit te versnellen. Dat is niet alleen het juiste om te doen, maar Rotterdam heeft ook een groot eigen belang. Delen van Rotterdam liggen namelijk tot wel 7 meter onder NAP en zijn daardoor erg kwetsbaar bij een stijgende zeespiegel.

Naast dat Rotterdam zelf belang heeft bij een doortastende klimaataanpak kan Rotterdam zelf ook nog voldoende doen. De Rotterdamse haven stootte namelijk in 2020 13,5% van alle CO2 in Nederland uit. Dat er snel stappen gemaakt moeten worden om de stad en de haven te verduurzamen is daarom ook prioriteit van D66.

Om het Rotterdamse geluid te laten horen tijdens de Klimaattop zijn ‘de Klimaatjes’, Raoul Boucke en Reinout Wissenburg, onderweg naar Glasgow! Raoul is Tweede Kamerlid voor D66 met de portefeuille Duurzaamheid en Reinout is Directeur Duurzaamheid bij Prorail. Deze twee Rotterdamse toppers gaan voor ons verslag doen vanuit Glaswgow. Houd onze social media kanalen in de gaten voor updates van ‘de Klimaatjes’ vanuit Glasgow!