vrijdag 29 oktober 2021

D66 wil inzet op meer ateliers en broedplaatsen doorzetten!

D66-cultuurwethouder Said Kasmi zet zich hard in voor meer ateliers en culturele broedplaatsen in de stad. “Maar de vraag is ook verder toegenomen en dus is blijft het tekort aan deze ruimten bestaan” aldus D66-raadslid Elene Walgenbach, die wil dat het college ook in de komende jaren stevig in blijft zetten op meer ateliers en broedplaatsen in de stad.

Ateliers en broedplaatsen bij stedelijke ontwikkeling
Veel ateliers en broedplaatsen hebben tijdelijke huisvestingscontracten. In die tijdelijkheid zitten veel culturele ondernemers in onzekerheid, het is voor hen namelijk onduidelijk voor hoelang zij hun pand nog kunnen huren. Elene: “Wij willen dat daar waar mogelijk, langere tijdelijke contracten worden gegeven en daarvoor hebben we een motie ingediend!”

Duurzaam, betaalbaar en een impuls voor de buurt
Daarnaast wil Elene ook aandacht voor de duurzaam- en betaalbaarheid van ateliers en broedplaatsen. “Door slimme financiële constructies kunnen we ateliers en broedplaatsen in de stad verduurzamen zonder dat de kosten te veel oplopen” vertelt Elene, die daarvoor een motie indiende. Daarnaast wil Elene dat er een betere verwevenheid komt tussen ateliers en de buurt. “Wanneer ateliers bijvoorbeeld ook een kroeg kunnen openen, komen er meer mensen uit de buurt langs en verdient zo’n atelier ook een extraatje. Een win-win dus!”