donderdag 23 september 2021

Werkbonus winnaar ‘Beste politieke idee 2021 van D66’!

Ieder jaar reikt de bestuurdersvereniging van D66 een prijs uit voor het beste (lokale) politieke idee van een D66’er. Dit jaar vond de jury dat ‘de Werkbonus’ van onze eigen Nadia Arsieni het beste idee van 2021! Hieronder een korte beschrijving van de Werkbonus:

De Werkbonus

D66 wil dat zoveel mogelijk mensen werken en meedoen in de maatschappij. Daarom moet de overheid mensen de maximale ruimte en kansen bieden, zodat zij het beste uit zichzelf en anderen kunnen halen. Helaas blijkt dit op het Werk en Inkomen terrein nog te weinig te gebeuren.

Als je in de bijstand zit, is de stap naar werk niet altijd makkelijk. Een parttime baan kan dan een realistische tussenstap zijn. Helaas is bijverdienen naast de bijstand onaantrekkelijk door de bureaucratie, de kleine beloning en vooral de angst voor verrekeningen achteraf. Bij veel bijstandsgerechtigden leeft de overtuiging dat werken niet loont en dat ze daardoor een dief de van eigen portemonnee zijn. Heel erg zonde, want we weten uit onderzoek dat mensen die parttime werken drie keer vaker uitstromen uit de bijstand dan gemiddeld. Mensen in de bijstand moeten daarom juist gestimuleerd worden om met een parttime baan beginnen.

Om dit mogelijk te maken is in Rotterdam ervoor gezorgd dat in 2021 de Werkbonus is ingevoerd. De Werkbonus is een premie die mensen in de bijstand kunnen krijgen als ze parttime gaan werken. Hoe meer zij werken, hoe hoger de bonus (gemaximeerd op 1266 per jaar). Hierdoor kunnen zij meer dan twee keer zoveel bijverdienen als in de huidige situatie. Zo wordt het veel aantrekkelijk voor mensen om parttime te werken in de bijstand en zal een stap naar een fulltime dienstverband makkelijk worden. Bijkomend voordeel voor de bijstandsgerechtigden is dat de Werkbonus, in tegenstelling tot andere regelingen, niet wordt meegerekend als inkomen door de Belastingdienst en dus ook niet achteraf verrekend wordt met de bijstand of andere uitkeringen.

De Werkbonus is een maatregel die zichzelf (grotendeels) terugverdient. Door mensen met een kleine bonus te stimuleren om meer te gaan werken wordt er niet alleen bespaard op de uitkeringslasten, maar zal er ook meer uitstroming uit de bijstand plaatsvinden en zal het welzijn van de bijstandsgerechtigden verbeteren. Daarnaast hoeft er weinig te gebeuren om de Werkbonus toe te passen in andere gemeenten, de Participatiewet biedt deze mogelijk namelijk al. Zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het ook goed voor de lokale economie als mensen gestimuleerd worden om (parttime) te werken.

Het initiatiefvoorstel: