maandag 13 september 2021

Speech Chantal Zeegers bij de opening politiek seizoen

De opening van het politiek seizoen 2021 kon weer fysiek gevierd worden. Het was een bruisende avond met onder andere bijdragen van D66-fractievoorzitter Chantal Zeegers en D66-voorzitter Marcel Borsten. Lees hier de bijdrage van Chantal:

Geweldig dat jullie er zijn. Ik heb jullie gemist. Wat een feest dat we elkaar weer live kunnen zien en spreken.

Allereerst wil ik jullie bedanken voor het vertrouwen dat jullie in mij hebben gesteld als lijsttrekker. Het is alweer een tijdje geleden en ik heb mijn dank ook al digitaal uitgesproken maar het voelt toch veel beter omdat ook zo op deze manier te doen. Elkaar live in de ogen kijkend, in plaats van via een klein zoom-vakje of via een ledenmail.

Nogmaals dank!

Jullie kunnen erop rekenen dat ik er alles aan zal doen om D66 de grootste partij van Rotterdam te laten worden. Het kan. Bij de Tweede Kamer verkiezingen is het gelukt. Rotterdam is van een Leefbaar-stad een D66-stad geworden, zo kopte het AD. Een progressieve stad waar mensen vrij zijn en veilig. Waar omgekeken wordt naar elkaar. Een groene en sociale stad.

We zitten nu bijna 12 jaar onafgebroken in het stadsbestuur en we hebben laten zien dat we tot een hoop in staat zijn. Hoe leuk is Rotterdam wel niet geworden in deze periode geworden? Daar ben ik trots op.

Maar we zijn er nog lang niet en de urgentie is er. Studenten, starters en middeninkomens kunnen geen betaalbaar huis vinden. In de Rotterdamse Haven wordt 13,5% van alle Nederlandse CO2-uitgestoten. En 1 op de 6 kinderen groeit op in armoede.

D66 heeft goede progressieve oplossingen en staat in verbinding met de stad. Ik wil op die manier de uitdagingen aangaan. Tegen het rechts-conservatisme. Tegen discriminatie en uitsluiting. Voor kansengelijkheid, voor een duurzame toekomst.

Ik prijs mij gelukkig dat met onze enorm enthousiaste afdeling. Alsmaar groeiend. D66 heeft jullie allemaal nodig. Ik heb jullie nodig. Willen we hier echt de grootste worden dan moeten we de straat op. Zichtbaar zijn. In gesprek gaan met Rotterdammers. Ik wil een beroep doen op jullie allemaal. Ga mee me onze acties. Wij D66 staan midden in de stad. Midden in Rotterdam, voor de oude getrouwen onder ons een bekende slogan. Dat blijft overeind. Onze legitimiteit, de legitimiteit van onze plannen, staat of valt bij goed contact met de Rotterdammers. We moeten in de haarvaten van onze samenleving zitten om Hester Duursema te citeren. Geen tekentafel beleid maar plannen waar bewoners echt wat aan hebben. Binnen de waarden waar wij voor staan.

Daarom eindig ik met een concrete oproep. Omdat ik die urgentie voel en nu aan de slag wil. Doe mee met onze acties op straat. Doe mee met onze campagne. Op 2 oktober starten we. Dan gaan we om 11 uur in Carnisse in gesprek met bewoners en canvassen. Ik hoop jullie te zien. Want we kunnen deze verkiezingsstrijd alleen met elkaar winnen!

Dank jullie wel.