dinsdag 13 juli 2021

D66: Verlenging verkeersexperiment Kruisplein en Eendrachtsplein!

Het verkeersexperiment Kruisplein en Eendrachtsplein om voetgangers en fietsers veilig over te laten steken wordt verlengd dankzij een voorstel van Ingrid van Wifferen in de afgelopen gemeenteraadsvergadering.

Iedere Rotterdammer weet dat er sommige stukken in de stad zijn waar je als fietser of voetganger erg voorzichtig moet zijn. Twee van deze punten zijn het Kruisplein en het Eendrachtsplein. Doordat er op beide kruispunten van alle kanten auto’s kunnen komen, is het voor fietsers maar ook voor voetgangers niet veilig. Om dit probleem aan te pakken is het college een experiment gestart met een gewijzigde verkeerssituatie op zowel het Kruisplein als het Eendrachtsplein.

Door de gewijzigde verkeerssituatie konden auto’s niet meer beide kruispunten over, waardoor een deel van de onveilige situatie verholpen werd. Het experiment is inmiddels afgelopen en is over het algemeen positief ontvangen. Ingrid van Wifferen wil daarom dat het experiment wordt doorgezet. Ingrid: “In Rotterdam is de verkeersveiligheid laag, zeker voor fietsers en voetgangers. Wij willen hier iets tegen doen, al stuiten wij vaak op weerstand van de autopartijen. Door het experiment te verlengen laten wij zien dat wij de verkeersveiligheid van de Rotterdammers wel serieus nemen.”

Door een voorstel van Ingrid wordt het experiment nu verlengd, gemonitord en worden bewoners en ondernemers actief betrokken. Ingrid: “Wij willen met dit experiment de verkeersveiligheid verbeteren, maar dat kunnen we niet zonder de steun van ondernemers en bewoners, daarom betrekken wij hen actief bij het experiment.”