woensdag 26 mei 2021

D66 vraagt naar effectiviteit cameratoezicht

Het cameratoezicht in Rotterdam neemt fors toe, er hangen inmiddels zo’n 400 camera’s in de stad, maar de veiligheidsbeleving van Rotterdammers blijft achter. “Logischerwijs lossen we de onveiligheidsgevoelens niet op met camera’s, terwijl dat nu veelal wel als de heilige graal in de veiligheidsaanpak wordt gezien” aldus D66-raadslid Nadia Arsieni die vragen stelden aan het college over de effectiviteit van cameratoezicht.

Effectmetingen van cameratoezicht
Er is nog veel onduidelijk over de effectiviteit van cameratoezicht. Sommigen stellen dat het vooral een preventieve werking heeft, anderen zeggen dat notoire criminelen zich goed voorbereiden en niks aantrekken van cameratoezicht. “Wij willen dat er een 0-meting wordt uitgevoerd door de veiligheidsdiensten, voorafgaand aan de plaatsing van camera’s” vertelt Nadia. “Als bij een 1-meting vervolgens blijkt dat het cameratoezicht geen effect heeft op de veiligheid in het gebied, kunnen de camera’s ook weer weg lijkt mij. Cameratoezicht is immers een middel tot een doel. En geen doel op zich”. Daarnaast wil Nadia van het college weten in hoeverre er live wordt meegekeken met de camerabeelden of er directe opvolging wordt gegeven aan deze beelden door veiligheidsdiensten op straat. “Want één ding weten we wel, directe opvolging vergroot de pakkans van criminelen” besluit Nadia. Het college beantwoordt de vragen binnen 6 weken.