vrijdag 30 april 2021

Foei! Geen mishandeling van politiehonden en geen ongeoorloofde inzet

D66 wil einde aan dierenmishandeling
Geschrokken heeft de fractie van D66 Rotterdam kennisgenomen van de uitzending van Zembla waarin te zien is hoe er binnen verschillende afdelingen van de Koninklijke Nederlandse Politiehonden Vereniging (KNPV) nog steeds sprake is van ernstige dierenmishandeling waarbij politiehonden worden geslagen en onder stroom worden gezet. “Afschuwelijke beelden om te zien” aldus D66-raadslid Nadia Arsieni. Tijdens een uitvoerige bespreking in de raad, heeft Nadia een voorstel ingediend waarin de Veiligheidsdriehoek wordt verzocht om te stoppen met het gebruik van stroomstootapparatuur bij trainingen en dierenmishandeling beter op te sporen.

D66 wil inzet politiehonden nadrukkelijker inkaderen
Verder laat de uitzending van Zembla incidenten zien waarbij de inzet van politiehonden leidt tot ernstige verminking van arrestanten. De honden bij deze incidenten luisterden niet naar de commando’s en lieten niet los. Rotterdam is bovendien koploper op het gebied van bijtincidenten. “Wij willen dat het college met de minister bespreekt hoe de inzet van politiehonden kan worden ingeperkt. Het is niet de bedoeling dat een politiehond wordt afgestuurd op iemand die een pakje kauwgom steelt. Alleen bij dreiging van geweld mag een politiehond worden ingezet. Bovendien moeten politiehonden die niet luisteren naar commando’s meteen met pensioen worden gestuurd.” besluit Nadia.