vrijdag 30 april 2021

D66 wil fietslessen in aanloop naar Tour de France

Rotterdam wil de Tour de France naar Rotterdam halen. De wielerrondemoet in 2024 of in 2025 van start gaan in Rotterdam. Tijdens de afgelopen raadsvergadering stemde de gemeenteraad in met de plannen van het college waarbij de Tour de France in totaal drie keer Rotterdam aandoet. “Rotterdam presenteert zichzelf zo steeds meer als fietsstad” aldus D66-raadslid Ingrid van Wifferen.

De Tour als inspiratiebron
De door de raad goedgekeurde plannen gaan verder dan de Grand-Départ alleen. Ze maken  onderdeel uit van een breder programma, waarin sporten en gezond gedrag gestimuleerd wordt. “Voor ons is het van belang om de Tour de France een inspiratiebron te laten zijn voor nieuwe fietsers om ook op de fiets te stappen” aldus Ingrid. D66 diende daarom de motie “Op een fiets moet je het leren” in, waarmee het college wordt verzocht om concrete maatregelen te nemen om fietslessen voor Rotterdammers met een kleine portemonnee te stimuleren. Daarnaast wil dat het college gaat onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om (deel-)fietsen in de stad beter toegankelijk te maken voor minima.