woensdag 28 april 2021

D66 gaat voor 10 extra 24-uursvergunningen in Rotterdam!

Dansen in de nacht, het voelt als een eeuwigheid geleden. Vanwege corona stond het nachtleven het afgelopen jaar stil in Rotterdam. De nacht in slaapstand. D66 richt de pijlen op de toekomst en komt vandaag met een initiatiefvoorstel naar de Rotterdamse gemeenteraad: “Wij geven het Rotterdamse nachtleven straks een impuls met 10 extra 24-uursvergunningen” aldus D66-raadslid Elene Walgenbach.

Ruimte geven aan de nacht
Want in Rotterdam stond de levendigheid en het nachtleven van Rotterdam al voor corona onder druk. We herinneren ons allemaal nog de grote dansende demonstratie op het Stadhuisplein “Opstaan voor de nacht” van februari 2019. De onvrede van nachtliefhebbend Rotterdam werd daarmee voelbaar in onze stad. Horecaondernemers met toffe nieuwe ideeën krijgen initiatieven voor het nachtleven niet van de grond. “Met dit voorstel willen wij daar juist wel de ruimte voor maken!” zo stelt Walgenbach, die zegt veel steun vanuit de stad te ervaren voor haar voorstel: “Rotterdammers willen een rijker nachtleven!”

Langverwachte upgrade
D66 baseert zich onder andere op de uitkomsten van het recent verschenen horecavergunningenonderzoek. Dit onderzoek stelt dat vernieuwing en ontwikkeling in het Rotterdamse nachtleven beperkt is en dat dit dynamiek tegenhoudt. Dit heeft tot gevolg dat ondernemers uitwijken naar andere steden, zoals Amsterdam, Den Haag of Nijmegen. Walgenbach: “Dat is echt Rotterdam onwaardig. Een stad met zoveel creativiteit en lef zou goede initiatieven moeten omarmen en verder moeten brengen!” Burgemeester Ahmed Aboutaleb heeft reeds aangegeven positief te staan tegenover te plannen van D66 en dus lijkt het Rotterdamse nachtleven eindelijk die langverwachte upgrade te krijgen. “Daar zijn wij ontzettend blij mee!” besluit Walgenbach.

Benieuwd naar ons voorstel? Klik hier! –> Initiatiefvoorstel D66 Rotterdam – de Kracht van de Nacht.