donderdag 25 maart 2021

D66 blij met uitbreiding noodsteun voor culturele instellingen

Culturele instellingen hebben het door de voortdurende lockdown zwaar. Poppodia, filmtheaters, culturele festivals en kunstgalerijen zijn al maandenlang dicht en lopen daardoor veel inkomsten mis. Na aanhoudend aandringen van D66-raadslid Elene Walgenbach komt er nu extra steun door deze instellingen.  “Deze extra steun is cruciaal om deze instellingen door de crisis heen te slepen” aldus Elene.

Culturele instellingen voor de stad behouden.
D66-cultuurwethouder Said Kasmi heeft zich hard gemaakt voor de extra steun: “We willen in onze stad straks weer maximaal kunnen genieten van kunst, cultuur en erfgoed. Of dat nu een bezoek aan een museum, podium of galerie is. Daarom helpen we organisaties die in zwaar weer zitten. Dat breiden we nu verder uit. Met deze nieuwe ronde noodsteun komen we ook amateurverenigingen en privaat gefinancierde culturele instellingen tegemoet.”

Van essentieel belang
De noodsteunregeling voor privaat gefinancierde culturele organisaties richt zich onder meer op poppodia, filmtheaters, culturele festivals of kunstgaleries. De steun is bedoeld als laatste steun in de rug; ondernemingen moeten alle andere (rijks)steunmaatregelen al hebben aangevraagd.