vrijdag 29 januari 2021

D66: Harde aanpak, maar ook intensieve aandacht voor preventie

Na invoering van de avondklok, sloeg de afgelopen week in Rotterdam de vlam in de pan. In een tijd waarin ondernemers het al zo moeilijk hebben, werden diverse winkels aan de Beijerlandselaan geplunderd door relschoppers. “Dit is absoluut onacceptabel en de daders moeten hard worden aangepakt. Tegelijk willen we natuurlijk weten wat deze mensen heeft bewogen tot deze zinloze agressieve daden,” aldus D66-raadslid Nadia Arsieni. De politie heeft aangegeven dat de relschoppers een vreemde mix waren. Nadia: “Het enige dat hen lijkt te verbinden is wantrouwen. Wantrouwen tegen het systeem, de overheid, en de samenleving. Dit maakt dat zij zich afkeren van de samenleving. Als we de voedingsbodem voor criminaliteit willen aanpakken, moeten we behalve het uitdelen van straffen, hier dus ook preventief werk van maken.”

Preventie
Mede dankzij D66 zijn er dit jaar 30 extra jongerenwerkers bij gekomen ter voorkoming van delinquent en overlastgevend gedrag bij risicojongeren. Daarnaast heeft Nadia gepleit voor steviger regie van de gemeente om de samenwerking tussen jongerenwerk, scholen, handhaving, politie, bureau Halt en lokale initiatieven beter te ondersteunen. Nadia: “Er zijn in de stad meerdere initiatieven die zich richten op agressietraining en het begeleiden van jongeren met moeilijk gedrag. Het is belangrijk dat daarmee een samenwerking in de wijken van de grond komt, bijvoorbeeld met sportverenigingen, zoals boksscholen. We moeten zorgen dat jongeren weerbaarder worden tegen de risico’s van de straat en de sociale media.” Hier kun je meer lezen over de uitvoering van deze motie. Ook het AD besteedde hier aandacht aan!