maandag 21 december 2020

D66 blij met meer openbaarheid in de Rotterdamse gemeenteraad

Veel minder stukken uit het stadhuis en ook veel minder bijeenkomsten zullen geheim en besloten zijn. Nieuwe regels rond openbaarheid die vorige week zijn aangenomen zorgen hiervoor. Als iets wel geheim is, dan moet dit goed gemotiveerd zijn en de geheime informatie moet in een bijlage zodat niet alles geheim is door een klein stukje met gevoelige informatie. “Kortom veel verbeteringen” zegt D66-raadslid Ingrid van Wifferen. Zij is hier al twee jaar mee bezig en zat ook in de werkgroep openbaarheid die onder leiding van professor Elzinga een stuk met ambitieuze aanbevelingen presenteerde.

Steeds meer openbaar!
“Dat veel meer openbaar is, is niet alleen goed voor de democratische controle maar ook goed voor Rotterdammers die mee kunnen kijken en voor de pers die tot veel meer informatie toegang krijgt,” aldus Ingrid. Expertbijeenkomsten met ambtenaren worden grotendeels openbaar en geheime informatie komt nu ook digitaal voor de raadsleden beschikbaar. Een aanbeveling uit de werkgroep openbaarheid, namelijk om medewerkers van partijen ook toegang te verlenen was nog niet toegevoegd. Ingrid heeft dit door middel van een amendement alsnog mogelijk gemaakt.