vrijdag 27 november 2020

Terugblik begrotingsbehandeling: Ook in 2021 vooruit!

Donderdag 12 november is de begroting 2021 aangenomen. D66 Rotterdam is hier erg blij mee. In 2021 gaan we door met het investeren in en vergroenen van Rotterdam. Dit gaan we onder andere doen door te beginnen met de 7 grote stadsprojecten en structureel meer geld aan cultuur uit te geven. Zo houden we Rotterdam ook voor toekomstige generaties leefbaar. Check hier de bijdrage van fractievoorzitter Chantal Zeegers tijdens de begrotingsbehandeling.

D66 heeft vijf voorstellen ingediend tijdens de begrotingsbehandeling. Dit zijn:

Toelichting bij straatnaambordjes en beelden

1 op de 8 Rotterdammers heeft voorouders die ooit tot slaaf zijn gemaakt. Dat bleek uit het onderzoek van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV) naar het Rotterdamse koloniale- en slavernijverleden. Rotterdam had een grote rol in het koloniale- en slavernijverleden van Nederland. De sporen daarvan zijn nog steeds te zien in Rotterdam. Maar liefst 181 straatnamen in Rotterdam refereren naar het Nederlandse koloniale- en slavernijverleden. Volgens Nadia Arsieni moet deze geschiedenis niet verstopt worden maar juist zichtbaar gemaakt worden gemaakt. Lees er hier meer over.

Klanttevredenheidsonderzoek onder huurder van gemeentelijk vastgoed

Beter inzicht in de wensen en behoeften van gemeentelijke huurders! Dat regelen Chantal en Robin de Roon samen met GroenLinks en de PvdA met een klanttevredenheidsonderzoek onder huurders van gemeentelijke vastgoed! Lees er hier meer over.

Beeindig wijkvoorzieningen niet onaangekondigd!

Dankzij inzet van D66 worden sociale wijkvoorzieningen voortaan niet meer onaangekondigd beëindigd, maar tussentijds geëvalueerd. “Zo voorkomen we verrassingen, zoals we nu zagen bij de Duimpdroppen.” aldus Ingrid van Wifferen. Onder andere door de inzet van D66 blijven de Duimdroppen nu nog langer open.

Ga verstandig met de Enecogelden om, ook bij subsidies

Dankzij een voorstel van Chantal gaat de gemeente ook als het gaat om subsidies, verstandig met de Enecogelden! In de kaders voor het besteden van de Enecogelden is nu opgenomen dat het college ook voorwaarden moeten stellen aan het geven van subsidies vanuit de Enecogelden.

Terrasvouchers voor de Rotterdamse horeca!

D66 en de VVD willen horeca-ondernemers een steuntje in de rug geven en komen met terrasvouchers. “We willen horecaondernemers tegemoet komen bij het coronaproof inrichten van hun terras of horecagelegenheid” aldus D66 raadslid Elene Walgenbach. Horecaondernemers die aanpassingen doen om hun terras coronaproof in te richten kunnen terecht bij de gemeente. “Wanneer de plannen door de gemeente zijn goedgekeurd en de criteria zijn opgesteld, kunnen horecaondernemers een terrasvoucher aanvragen ter waarde van maximaal €500,-” zo licht Elene toe. Dankzij de inzet van D66 en de VVD komt er in totaal €220.000,- beschikbaar voor de Rotterdam horeca. Lees hier meer.