maandag 9 november 2020

D66 kritisch over inzet slimme lantaarnpalen in Big Brotherdam

Nieuwsuur besteedde recent uitgebreid aandacht aan de inzet van slimme lantaarnpalen in Rotterdam. Deze lantaarnpalen werken als “slimme ogen en oren van de buitenruimte” en de politie is hiermee in staat om allerlei zaken te kunnen herkennen en te volgen. Recentelijk toonde onderzoek van Amnesty International[1]al aan dat de inzet van zulke instrumenten verregaande gevolgen hebben voor de privacy van mensen, en dat de algoritmes achter deze instrumenten een discriminerende werking zou hebben[2]. D66-raadslid Nadia Arsieni heeft dan ook geschrokken kennisgenomen van de onthullingen van Nieuwsuur en stelt hierover vragen aan het Rotterdams college.

Fieldlab Lombardijen “Inbraakvrije wijk”
De slimme lantaarnpalen maken onderdeel uit van het Fieldlab Lombardijen “Inbraakvrije wijk”. In het Fieldlab in Rotterdam wordt specifiek onderzoek gedaan naar technologie die ingezet kan worden tegen woninginbraken. In Lombardijen bevindt zich in een aantal lantaarnpalen verschillende sensoren die beweging registreren en geluid herkennen. Deze sensoren leggen (verdachte) bewegingen van mensen vast, die bijvoorbeeld afwijken van het normale loopgedrag. Dit wordt gecombineerd met geluidsherkenning van onder andere brekend glas. Uiteindelijk moeten deze in het geval van een ‘vreemd en afwijkend’ resultaat uiteindelijk leiden tot signalen waarop actie kan worden ondernomen.

Grote risico’s op het gebied van privacy en discriminatie
Het gebruik van digitale instrumenten brengt ongekende mogelijkheden met zich mee, maar ook ongekende verantwoordelijkheden. D66 maakt zich zorgen over het toezicht op deze digitale instrumenten en over de algoritmes die hierachter zitten. “Wij willen van het college weten hoe het toezicht op deze algoritmes is vormgegeven en hoe Rotterdammers zijn geïnformeerd over het gebruik van dit instrument” aldus Arsieni. “Als we niet oppassen leven we straks in Big Brotherdam, zonder dat we weten wie ons allemaal kan volgen” besluit Arsieni.

[1] Amnesty International 2020, ‘We Sense Trouble: Automated Discrimination and Mass Surveillance in Predictive Policing in the Netherlands’.

[2] https://www.amnesty.nl/actueel/nederland-maak-een-einde-aan-gevaarlijke-politie-experimenten-met-massasurveillance