donderdag 29 oktober 2020

D66 wil extra inzet voor uitbreiding atelierruimtes

“Voldoende betaalbare atelierruimtes zijn van groot belang voor de aantrekkelijkheid van Rotterdam” aldus Chantal Zeegers en Elene Walgenbach. Al langere tijd maakt D66 zich hard voor meer atelierruimte voor kunstenaars. Nog te vaak ontvangt D66 signalen van kunstenaars uit de stad dat zij geen betaalbare atelierruimte meer kunnen vinden. Deze week stelde D66 samen met de PvdA vragen aan het college over het tekort aan betaalbare atelierruimtes in Rotterdam.

Heil elders zoeken
Stichting Kunst Accommodaties Rotterdam (SKAR) zet zich actief in om betaalbare aterlierruimte in de stad te realiseren. De vraag naar deze ruimtes is twee keer zo groot dan het huidige aanbod, zo berekende SKAR. Wanneer er geen ruimte over blijft voor kunstenaars in onze stad, lopen we het risico dat zij hun heil elders gaan zoeken en we als stad dus deze creativiteit mislopen.

Creatieve oplossingen
De vraag naar ruimte is groot, dus neemt de prijs van deze ruimtes toe. “Maar met creatieve oplossingen moet het toch mogelijk zijn de bestaande ruimte in Rotterdam beter te benutten” zo stellen Chantal en Elene.