donderdag 29 oktober 2020

D66: ‘Wat blijft er over van onze levendige stad na corona?’

13 oktober jl. werden er nieuwe landelijke coronamaatregelen aangekondigd. Alle eet- en drinkgelegenheden moesten per 14 oktober dicht, behalve voor bezorgen en afhalen. En ook de cultuur- en evenementensector is zwaar getroffen door de nieuwe maatregelen waarin besloten werd dat er maximaal 30 mensen in één ruimte mogen zijn. Elene Walgenbach maakt zich zorgen.

“Wij begrijpen de noodzaak voor nieuwe maatregelen vanwege het oplopende besmettingsaantal, maar er is perspectief nodig.” Veel ondernemers zitten met het handen in het haar omdat er op dit moment geen perspectief is voor de middel en lange termijn. “Wanneer mogen zij weer open, en onder welke voorwaarden? Welke scenario’s worden er gemaakt en waar kunnen de ondernemers op rekenen” vraagt Elene zich af.

Veel ondernemers en initiatiefnemers lopen enorme (financiële schade) op door de coronamaatregelen en het is daarom aannemelijk dat niet alle ondernemers en initiatieven het zullen redden. Op dit moment is er echter weinig bekend over de financiële stand van zaken in de horeca-, cultuur- en evenementensector in Rotterdam. Volgens Elene is het belangrijk dat hier goed inzicht in is. “We weten dat het momenteel slecht gaat, maar hoe slecht is lastig in te schatten”.

Elene heeft het college in schriftelijke vragen gevraagd om deze vragen te beantwoorden.