vrijdag 2 oktober 2020

Rotterdam investeert door de crisis heen”

Deze week presenteerde D66-wethouder Arjan van Gils de begroting 2021. “Met deze begroting willen we Rotterdam sterker door de crisis heen loodsen”, aldus wethouder Van Gils.

Niet bezuinigingen, wel investeren
Ondanks de klappen die de stad ontvangt, investeert Rotterdam stevig. Er wordt geld vrijgemaakt voor het bouwen van nieuwe woningen, armoedebestrijding en het omscholen van werkzoekenden. Ook lopende projecten als Hart van Zuid en Feyenoord City gaan ‘gewoon’ door. Hiervoor worden reserves aangesproken, maar ook een deel van de verkoopopbrengst van Eneco. Daarnaast is het nieuwe investeringsbeleid nu verwerkt in de begroting. Arjan van Gils: “De coronacrisis raakt Rotterdam fors. Allereerst natuurlijk allen die onzeker zijn over hun baan of een familielid zijn verloren. Maar ook de financiële effecten voor de gemeente zijn groot. Alleen al in 2020 moet je dan denken aan minstens 50 miljoen euro aan extra kosten of weggevallen inkomsten. Maar we gaan niet bezuinigen. Juist nu is een daadkrachtige overheid nodig.’

Vooruit durven kijken
Het Rotterdams college durft over de coronacrisis heen te kijken en daarom stelt het college ook geld beschikbaar voor de energietransitie. Daarnaast wordt geïnvesteerd in zeven stadsprojecten. Onder meer de Westblaak en Hofplein kunnen rekenen op een metamorfose. Zo ontstaat een groene long in de binnenstad. Wethouder Van Gils: ‘Door te investeren stralen we vertrouwen uit, naar de stad én ook naar investeerders. Ook zorgen we voor onze iconen zoals Diergaarde Blijdorp en Ahoy.’