vrijdag 2 oktober 2020

D66: Laat werken lonen met de Werkbonus!

D66 Rotterdam introduceert de Werkbonus

Mensen die vanuit de bijstand beginnen met een parttime baan mogen er niet op achteruit gaan wat Nadia Arsieni betreft. Zij introduceert daarom de Werkbonus in Rotterdam. De Werkbonus is een premie die mensen in de bijstand kunnen krijgen als ze parttime gaan werken. Hierdoor kunnen zij meer dan twee keer zoveel bijverdienen als in de huidige situatie. We gaan het hierdoor aantrekkelijker maken voor mensen in de bijstand om de stap te maken naar (parttime) werk en uit de bijstand te raken.

Werk dat loont

Nadia: “Helaas is bijverdienen naast de bijstand onaantrekkelijk door de bureaucratie, de kleine beloning en vooral de angst voor verrekeningen achteraf. Met de Werkbonus proberen we hier iets aan te doen.” Bij veel bijstandsgerechtigden leeft de overtuiging dat werken niet loont en dat ze een dief van eigen portemonnee zijn. Voor Nadia is dit niet acceptabel. Mensen die vanuit de bijstand met een parttime baan beginnen moeten juist gestimuleerd worden.

Van bijstand naar deel naar heel

Uit onderzoek blijkt dat de bijstandsgerechtigden die parttime werken drie keer zo vaak helemaal uit de bijstand raken dan gemiddeld. Omdat de stap van bijstand naar fulltime werk vaak te groot is, is het zo belangrijk om mensen in de bijstand te stimuleren om parttime te werken zodat ze daarna de stap naar fulltime kunnen werken. Door de Werkbonus in te voeren, geven we mensen de kans zichzelf te ontwikkelen en uit de bijstand te komen. Zo verkleinen we het gat tussen de bijstand en parttime werk en helpen we mensen uit de bijstand!

Het voorstel van D66 om de werkbonus in te dienen werd deze week met grote meerderheid aangenomen in de gemeenteraad.