donderdag 1 oktober 2020

D66: Rotterdamse bomen niet in de uitverkoop.

“D66 koestert het groen in en rond Rotterdam en is kritisch op het kapbeleid van Staatsbosbeheer” aldus D66-fractievoorzitter Chantal Zeegers. D66 heeft vragen aan het Rotterdams college gesteld over kapbeleid van Staatsbosbeheer in de Rottemeren.

Slechte effecten voor biodiversiteit.
Volgens experts heeft het kapbeleid van Staatsbosbeheer negatieve effecten op de biodiversiteit en zorgt het voor een verlaagde bodemvruchtbaarheid. D66 wil daarom van het college weten in hoeverre zij op de hoogte is van deze kritiek op het kapbeleid en in hoeverre het college kan bijsturen hierop.

Commerciële motieven voor Staatsbosbeheer.
Daarnaast stellen de experts dat Staatsbosbeheer commerciële motieven heeft bij het kappen van bomen. Staatsbosbeheer zou in 2019 maar liefst voor 25 miljoen euro aan hout hebben verkocht. “Deze berichtgeving is op zijn zachtst gezegd verontrustend te noemen, juist in stedelijk gebied moeten we zorg dragen voor een groene buitenruimte” zo stelt Chantal. Chantal heeft hierover om opheldering gevraagd bij het college.