donderdag 6 februari 2020

D66 zorgt voor levendigheid in het centrum

Rotterdam is weer een stukje levendiger en energieker in de nacht! Na jaren van stilstand wat betreft nachthoreca is er – op aandringen van D66 – eindelijk sprake van maatwerk. “Goedwillende ondernemers liepen jarenlang tegen een muur. Ik ben blij dat er eindelijk weer een vergunning is afgegeven. Het biedt hoop voor meer levendigheid in Rotterdam”, aldus Elene Walgenbach.

Meer mogelijk

Al jarenlang zit het aantal nachtvergunningen in het centrum op slot. Met het verdwijnen van verschillende clubs zoals The Suicide Club en BAR, werd de roep om meer levendigheid in het centrum steeds groter. Dankzij hard werken van D66 is er nu voor het eerst in jaren weer een nachtvergunning afgegeven. Nachtclub RTM – gelegen onder het Hofplein – heeft van de gemeente een vergunning gekregen. “Dit is iets waar de stad lang op heeft gewacht”, aldus Elene.

In september 2019 diende D66 een voorstel in om weer nachthoreca in het centrum mogelijk te maken en riepen we het college op om open te staan voor vernieuwing en verbetering van het huidige aanbod. Hier is uiteindelijk dus gehoor aan gegeven.

Kritiek

In februari 2019 werd duidelijk dat een nieuwe club in de emaillefabriek geen doorgang zou vinden en dat de Rotterdamse club BAR in het Schiekadeblok haar deuren zou sluiten. Als reactie daarop ontstond de grote demonstratie op het Stadhuisplein: ‘Opstaan voor de nacht’. De onvrede van nachtliefhebbend Rotterdam was en is voelbaar in onze stad.

Er is sinds de demonstratie op het Stadhuisplein veel gebeurd. Er zijn door onder andere D66 meerdere debatten gevoerd en moties ingediend. Daarnaast hebben we altijd druk gezet op het college om nieuwe initiatieven in het centrum de kans te geven.

Na jaren van inzet nu dus eindelijk succes! Er is weer meer maatwerk en er lijken weer meer dingen mogelijk. Hopelijk is dit de eerste stap naar een bruisender nachtleven!