donderdag 31 oktober 2019

D66: Blij met behaalde resultaten in Rotterdamse cultuursector

Het afgelopen jaar heeft D66 een hoop dingen bereikt in de Rotterdamse cultuursector. Elene Walgenbach is trots: “Samen met onze cultuurwethouder Said Kasmi hebben we een hoop noodzakelijke stappen gezet voor een ijzersterke cultuurstad!”

Visie

Afgelopen jaar presenteerde het college op aandringen van D66 een visie op Rotterdam als cultuurstad. “Deze visie geeft de nodige richting, langer dan de vier jaar van het cultuurplan” aldus Elene. D66 is blij met de focus op innovatie, inclusiviteit en interconnectiviteit, waarmee vernieuwing en samenwerking binnen de sector wordt beoogd.

Nieuw stelsel

Naast de visie gaat Rotterdam ook van start met een nieuw stelsel voor de langdurige culturele financieringen. Zo komt er een Rotterdamse Culturele Basis waarmee er meer transparantie komt over het daadwerkelijk te verdelen subsidiebedrag. Deze RCB-instellingen moeten de leiding nemen in het aanjagen van talent en innovatie.

Voor culturele nieuwkomers komt er een tweejarige ‘impulsregeling’ van 750.000 euro per jaar. Elene is blij met deze stelselwijziging: “Dit is de doorbraak waar we al langer op hoopten. Dit sluit beter aan bij de dynamiek van de sector, waardoor hopelijk nieuwe makers en nieuwe genres makkelijker voet aan de grond krijgen in Rotterdam.”

Cultuurcoaches

Met de laatste begroting komen er bovendien extra cultuurcoaches. Deze cultuurcoaches gaan de Rotterdamse wijken in om lokale initiatieven op te sporen en te ondersteunen. “Dit draagt bij aan een nieuwe generatie van creatieven die op deze manier de kans krijgen om zich te laten zien” aldus Elene.

Investeringen

Bij alle positieve ontwikkelingen moet nog wel een kritisch punt worden gemaakt. “Het niveau van het totale cultuurbudget is nog niet op het niveau van voor de crisis” zegt Elene. Meer ruimte voor nieuwe makers en een inclusieve sector; het is geen geheim dat wij als D66 al deze ontwikkelingen van harte toejuichen. Maar Elene maakt zich ook zorgen: “Naast de voorgestelde drie i’s van inclusiviteit, interconnectiviteit en innovatie, moet er een vierde i komen, die van investering.”

Hierover schreef Elene afgelopen zomer een opiniestuk.