woensdag 30 oktober 2019

D66 stelt fiets centraal

Photo by Ernest Ojeh on Unsplash

D66 zet zich enthousiast in voor Rotterdam als fietsstad. Tijdens het debat over de Fietskoers 2025 heeft Fractievoorzitter Chantal Zeegers ervoor gezorgd dat de gemeente Rotterdam gaat kijken naar de mogelijkheid om landelijk fietsambassadeur te worden. En, omdat de fietsparkeergarages bij de stations vaak vol zijn, zal de gemeente, op verzoek van D66, verkeerd geparkeerde fietsen minder beboeten.

Ook heeft Zeegers een debat aangevraagd over de rode deelfiets Jump, van Uber. Sinds vorige week, 24 oktober, zijn de rode Jump fietsen overal in de stad verschenen. Het systeem stimuleert fietsgebruik, maar kan ook leiden tot meer fietsparkeerproblemen en verrommeling in de stad. “D66 Rotterdam stimuleert fietsen, dus ook deelfietsen. Het is de toekomst van de stad. We willen alleen niet dat deelfietsen leiden tot overlast”, aldus Chantal.

Volgende week vindt het debat plaats over de begroting van het jaar 2020. Chantal is erg tevreden dat er meer fietstrommels zijn geplaatst en het aanvraagproces sneller verloopt, dat er flink wordt geïnvesteerd in ruimere fietspaden en in fietsparkeerplekken bij OV punten. D66 Rotterdam zal zich blijven inzetten voor de fietser. Het begrotingsdebat vindt plaats op 7 november en het actualiteitendebat over de deelfiets Jump vindt plaats op 14 november.

Mobiliteit

Bij de wederopbouw is onze stad voor auto’s ingericht. Sindsdien splijten grote plakken asfalt wijken doormidden en is de ziel ontnomen van voorheen levendige plekken, waaronder Hofplein en Oostplein. Met een groeiende bevolking zal het verkeer in de stad verder toenemen en de bereikbaarheid verder afnemen. Om de stad bereikbaar te houden, onze lucht te verfrissen en onze straten te verlevendigen kiezen we in de eerste plaats voor het efficiëntste en schoonste vervoermiddel: de fiets. In 2030 moet Rotterdam in de top 20 van ‘The Copenhagenize Bicycle Friendly Cities Index’ staan, dat de beste fietssteden ter wereld classificeert.

De vervoersbewegingen in, om en naar de stad nemen de komende decennia toe. Vervuiling, opstopping, gevaar en lawaai dreigen daardoor ook toe te nemen. Openbaar vervoer is wat ruimtegebruik, veiligheid en milieu betreft veruit het meest efficiënt. Lang niet alle wijken zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Er is met name op Rotterdam-Zuid sprake van mobiliteitsarmoede. Goede bereikbaarheid is een voorwaarde voor gebiedsontwikkeling. D66 vindt groei van het aanbod, het netwerk en de kwaliteit essentieel om van Rotterdam een schone en bereikbare stad te maken.