Steun ons en help Nederland vooruit

donderdag 3 oktober 2019

Exploitatie Hoekse Lijn gestart!

Afgelopen maandag 30 september was het eindelijk zo ver. Vroeg in de ochtend konden de eerste reizigers instappen op de nieuwe metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland. Wethouder Arjan van Gils: ‘30 september is een mooie dag. Het duurde lang en niet alles verliep soepel, maar dan heb je ook wat: een metroverbinding die je in 35 minuten van stad naar strand brengt!’

 

Tussen 7 en 22 september zijn de laatste testritten met de metro’s uitgevoerd. Voorwaarde was dat er minimaal 1400 testritten gereden moesten worden, zonder dat er storingen in de veiligheid zouden optreden. Dit aantal is ruimschoots gehaald.

Oktober opstartmaand
Reizigers moeten nog wel rekening houden met een opstartperiode van ongeveer een maand. Tijdens deze fase rijdt de RET alleen de dienstregeling van metrolijn B vanuit Nesselande naar Maassluis Steendijkpolder en Hoek van Holland Haven. Tijdens deze periode blijft het vervangend vervoer voor reizigers als back-up beschikbaar, voor het geval zich toch storingen voordoen. Na de opstartperiode wordt volgens de normale dienstregeling gereden. Dit betekent dat ook de spitsritten over metrolijn A vanuit Rotterdam Binnenhof (Prins Alexander) rijden naar Vlaardingen West. Het vervangend busvervoer tussen Schiedam en Hoek van Holland Haven na de opstartfase wordt dan beëindigd. Na deze tijd is er nog steeds vervangend vervoer tussen station Hoek van Holland Haven en het toekomstige station Hoek van Holland strand.

Van trein naar lightrail
Vroeger was de Hoekse Lijn een treinverbinding. In april 2017 reden de laatste treinen over het spoor. Daarna begon de ombouw van het bestaande traject tot metro, in de vorm van een lightrail. Zo’n lightrail heeft voordelen boven een spoorlijn, omdat de voertuigen lichter zijn en dus sneller kunnen optrekken en afremmen. Daardoor kunnen de metro’s bij meer stations stoppen dan de treinen en kunnen ze met een hogere frequentie rijden. En dat is nodig omdat het aantal reizigers in de regio Rotterdam alleen maar toeneemt. Naar verwachting maken straks enkele tienduizenden reizigers dagelijks gebruik van de Hoekse Lijn. D66 pleit al langer voor meer lightrailverbindingen in de Randstad. Reizigers zullen pas de auto laten staan als er volwaardige alternatieven zijn.

Vertraging
Eigenlijk zou de metro in september 2017 al gaan rijden. Maar door allerlei tegenslagen lukte dat niet. Los van problemen met de software voor de beveiliging waren er ook storingen met bruggen op het tracé. De Hoekse Lijn is nog niet helemaal af. De voorbereidende werkzaamheden voor de verlenging van het spoor tot aan het strand zijn inmiddels begonnen. De verwachting is dat de Hoekse Lijn vanaf het strandseizoen in 2022 helemaal doorrijdt tot aan Hoek van Holland strand.