donderdag 5 september 2019

Metro Hoekse Lijn gaat 30 september rijden

De Hoekse Lijn gaat op 30 september dan eindelijk rijden, meldt wethouder Arjan van Gils. Deze ov-verbinding zou moeten zorgen voor een betere bereikbaarbeid, duurzaamheid, Helaas heeft het project veel vertraging opgelopen en heeft het de gemeente veel meer geld gekost dan verwacht. “Ondanks de slechte start is dit een belangrijke stap voor de verbinding in onze regio. Ik ben trots op het harde werk en het mooie resultaat.” Aldus fractievoorzitter Chantal Zeegers.

Verbinding in de regio

In 2017 startte de bouw van de metrolijn tussen Schiedam en Hoek van Holland. Bij aanvang zou de ombouw van het bestaande treinspoor een paar maanden gaan duren. Hiermee moest een snelle metroverbinding tussen Rotterdam, Schiedam, Maassluis, Vlaardingen en het westelijke puntje van Rotterdam Hoek van Holland komen.

Al snel bleek de ombouw langer te gaan duren. Probleem na probleem stapelde zich op. De vertraging leidde bovendien tot fors hogere kosten, ook voor de gemeente Rotterdam. Zeegers: “In dit dossier zijn fouten gemaakt. Alle zeilen zijn gedurende de rit bijgezet.”

Eerste rit 30 september

Op 30 september kunnen de eerste passagiers dan echt in de metro stappen op de Hoekse Lijn. Verantwoordelijk wethouder Arjan van Gils kijkt daar reikhalzend naar uit: “Het blijft altijd spannend, maar exploitatie van de Hoekse Lijn komt nu echt dichtbij. Jullie kunnen van mij aannemen dat ik er – samen met de RET en MRDH – alles aan doe om 30 september te halen, zodat die maandagochtend de eerste reizigers met de Hoekse Lijn kunnen reizen naar werk en school. Dat is niet alleen voor ons, maar zeker ook alle scholieren en forenzen iets om naar uit te kijken.”

De afgelopen maanden zijn 1.300 testritten uitgevoerd. “Ondanks de tegenslagen is er hard gewerkt. De RET, de MRDH, de gemeentes en de wethouder hebben het toch maar geflikt. Dit is een grote stap voor de verbinding in de regio Rijnmond.” Aldus Zeegers. “Het heeft lang geduurd en veel gekost, maar ik ben blij dat er niet is bezuinigd op de veiligheid van de reizigers.”

Verlenging naar het strand

Uiteindelijk gaat de metro helemaal door tot aan het strand. Op dit moment is de planning van deze verlenging nog niet af. Zeegers: “We willen graag weten wanneer er precies één metroverbinding is van Nesselande tot aan het strand. Voor onze gemeente en de regio is dit een belangrijk moment.” Komend najaar presenteert Van Gils deze nieuwe planning.