dinsdag 26 maart 2019

Vuurwerk mag waar vuurwerk kan

De gemeenteraad stemde afgelopen donderdag voor een nieuw Rotterdams vuurwerkbeleid. Door een aanpassing van D66 en VVD blijft vuurwerk afsteken mogelijk in de rustige gebieden. Het wordt alleen ingeperkt in gebieden waar veel overlast is. Ook gaat de gemeente op initiatief van D66 inzetten op professionele vuurwerkshows.

Burgemeester Aboutaleb kondigde vorig jaar groots aan dat er vanaf 2019-2020 een Rotterdams vuurwerkverbod zou komen. Dit past in een trend in heel Nederland: het draagvlak voor consumentenvuurwerk neemt elk jaar een beetje af. Want de schade en overlast zijn elk jaar heel groot, zo blijkt uit cijfers van de Rijksoverheid. Aan het afsteken van vuurwerk mag je dus zeker strenge voorwaarden stellen.

D66 vindt de vrijheid om zelf vuurwerk af te steken echter ook belangrijk. Het is een lange traditie, die in de jaren ’70 van de vorige eeuw uitgroeide tot het feest dat we vandaag kennen. Het afkondigen van een algeheel verbod gaat wel erg ver als de gemeente dit verbod niet kan handhaven en dus de daadwerkelijke overlast niet aanpakt, vindt D66. Raadslid Nadia Arsieni: “Wij zijn er groot voorstander van om juist die hotspots waar de meeste overlast en incidenten zijn, vuurwerkvrij te maken.”

Daarom heeft D66 samen met de VVD een aangepast voorstel ‘Vuurwerk mag waar vuurwerk kan’ ingediend. Hiermee wordt vuurwerk verboden in de gebieden met de meeste hinder en overlast. Tegelijkertijd kunnen gezinnetjes toch nog hun vuurwerkpakket voor de deur blijven afsteken in de rustige gebieden. Ook gaat de gemeente op initiatief van D66 meer inzetten op professionele vuurwerkshows. Goede, professionele shows in de buurt verleiden mensen om zelf minder af te steken. De gemeenteraad heeft beide voorstellen aangenomen.

Veiligheid

In een vrije stad moeten alle Rotterdammers veilig zijn, maar in een veilige stad zijn niet alle Rotterdammers per se vrij. Veiligheid moet dan ook ten dienste staan van vrijheid en niet andersom.
Het gevaar ligt op de loer dat we angst de boventoon laten voeren, en zo onnodig aan onze vrijheid tornen. In onze wereldstad laten we angst niet regeren. D66 kiest dan ook niet simpelweg voor een veilige, maar voor een rechtvaardige stad. Bij rechtvaardigheid is zowel vrijheid als veiligheid op een juiste wijze gewaarborgd.
Rotterdam staat de komende jaren voor grote uitdagingen op het gebied van georganiseerde criminaliteit, terrorisme en mensenhandel. Uitwassen die we in onze stad niet moet dulden en de meeste aandacht van politie en justitie zullen krijgen. Het leven in een drukke stad vraagt om tolerantie. Overlast ervaren we allemaal weleens, maar er zijn grenzen die gerespecteerd moeten worden. Zo moet het veilig zijn om op je fiets door de stad te rijden en accepteren we niet dat je wordt lastiggevallen als je een avondje uitgaat. Punt. Voor D66 staat een rechtvaardige stad waarin alle Rotterdammers vrij en veilig zijn centraal.