dinsdag 12 maart 2019

Blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop RTHA

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het aantal vluchten vanaf de regionale luchthavens Rotterdam en Eindhoven voorlopig niet mag groeien. De Kamer steunt daarmee een pleidooi van de regeringspartijen D66 en ChristenUnie voor een groeistop. De fracties van D66 Rotterdam , LansingerlandSchiedam en Provincie Zuid-Holland trekken al langer samen op tegen de groei van RTHA en zijn daarom heel blij met deze landelijke steun.

De D66 fracties vinden groei van RTHA op dit moment niet aan de orde. Er is te weinig draagvlak voor uitbreiding van het vliegveld en er moet meer vernieuwing in de luchtvaart komen. Zo moet er meer aandacht komen voor gezondheid, klimaat en duurzaamheid naast economische aspecten.

Daarnaast kijken de fracties ook kritisch naar wat er aan de overlast op dit moment kan worden gedaan. Inmiddels heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport(ILT) kritisch meegekeken en kunnen zij RTHA een maatregel op leggen omdat de luchthaven de geluidsnormen heeft overschreden.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Daarin geeft zij aan hoe de luchtvaart zich in de periode 2020 tot 2050 kan ontwikkelen. D66 Rotterdam, Lansingerland, Provincie Zuid-Holland en Schiedam zien dan ook graag dat de groeistop hierin wordt opgenomen.

Mobiliteit

Bij de wederopbouw is onze stad voor auto’s ingericht. Sindsdien splijten grote plakken asfalt wijken doormidden en is de ziel ontnomen van voorheen levendige plekken, waaronder Hofplein en Oostplein. Met een groeiende bevolking zal het verkeer in de stad verder toenemen en de bereikbaarheid verder afnemen. Om de stad bereikbaar te houden, onze lucht te verfrissen en onze straten te verlevendigen kiezen we in de eerste plaats voor het efficiëntste en schoonste vervoermiddel: de fiets. In 2030 moet Rotterdam in de top 20 van ‘The Copenhagenize Bicycle Friendly Cities Index’ staan, dat de beste fietssteden ter wereld classificeert.

De vervoersbewegingen in, om en naar de stad nemen de komende decennia toe. Vervuiling, opstopping, gevaar en lawaai dreigen daardoor ook toe te nemen. Openbaar vervoer is wat ruimtegebruik, veiligheid en milieu betreft veruit het meest efficiënt. Lang niet alle wijken zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Er is met name op Rotterdam-Zuid sprake van mobiliteitsarmoede. Goede bereikbaarheid is een voorwaarde voor gebiedsontwikkeling. D66 vindt groei van het aanbod, het netwerk en de kwaliteit essentieel om van Rotterdam een schone en bereikbare stad te maken.