maandag 7 januari 2019

Verkoop Eneco brengt groene toekomst stap dichterbij

De geest is uit de fles: Eneco wordt verkocht. Het besluit om Eneco te verkopen, is genomen door de aandeelhouders, de raad van commissarissen en de raad van toezicht. De Centrale Ondernemersraad van Eneco gaat ook akkoord. Hiermee start het verkoopproces van Eneco officieel. Het definitieve besluit om Eneco te verkopen, is het sluitstuk van een lang besluitvormingsproces. D66 Rotterdam is er blij mee dat de knoop eindelijk daadwerkelijk is doorgehakt. Naar verwachting zal eind 2019 bekend zijn wie de uiteindelijke koper van Eneco is.

1 miljard voor investeringen in Rotterdam
De gemeente Rotterdam is de grootste aandeelhouder met ruim 30 procent van de aandelen. Met de huidige inschatting van de martkwaarde van Eneco levert dit de gemeente ca. 1 miljard euro op. De opbrengsten stort de gemeente vervolgens in het Investeringsfonds Rotterdam (IFR).

Een groene toekomst dichterbij
De Rotterdamse coalitie, waar D66 onderdeel van is, wil een deel van de opbrengsten gebruiken voor de noodzakelijke energietransitie. Daarom reserveert het college in elk geval 150 miljoen euro hiervoor. “Hiermee zetten we een grote stap richting die groene toekomst” Aldus Chantal Zeegers, fractievoorzitter van D66 Rotterdam.