donderdag 6 september 2018

Toeristische groei prima, maar niet zoals Amsterdam

Rotterdam is ‘booming’ en niet meer weg te denken uit de bekende ‘lijstjes’ uit reisgidsen. Dat Rotterdam steeds populairder wordt onder toeristen is ook merkbaar in de stad: niemand kijkt meer op van toeristen met rolkoffers en jongeren met backpacks.

De stijging van het aantal toeristen laat zien dat de bekendheid van Rotterdam groeit en meer mensen dan alleen Rotterdammers in onze mooie stad willen verblijven. Rotterdam is ongekend populair en dat heeft zich vertaald in een stijging van 26% toerisme het afgelopen jaar.

Goed nieuws voor velen en een terecht compliment aan de stad, vindt D66-Raadslid Elene Walgenbach. “Het toerisme is goed voor de lokale economie en Rotterdamse ondernemers plukken er de vruchten van.” Daarnaast is het mooi dat Rotterdam – na jarenlang de ‘verkeerde’ lijstjes te hebben aangevoerd – nu op dit soort lijstjes prijkt.

De stijging in populariteit kent echter ook een mogelijk keerzijde. Met de explosieve groei van toerisme dient zich ook de vraag aan hoe dit in goede banen te leiden is. Hier ziet Walgenbach nog wel een uitdaging in. “Nu is de populariteit van Rotterdam nog leuk”, zegt ze in het Algemeen Dagblad, maar “Amsterdamse toestanden moeten we voorkomen. Het college kan leren van de fouten die gemaakt zijn in de hoofdstad.”

Daarom gaat D66 graag het gesprek aan met de college over de recente en toekomstige ontwikkelingen in de stad. Hierbij is vooral de vraag: ‘Hoe gaan we als gemeente om met de uitdaging van de alsmaar groeiende stroom toeristen?’ D66 wil van het college weten wat zij daarin kunnen en willen leren van andere toeristische steden en in hoeverre het college voornemens is om toekomstplannen te ontwikkelen om de toenemende stroom toeristen in goede banen te leiden.

Laten we de populariteit niet ten koste laten gaan van de cultuur.