zondag 3 juni 2018

D66, VVD, GroenLinks, PvdA, CDA en CU-SGP starten formatie

Bij de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart behaalde D66 5 zetels. Sindsdien heeft een lange, verkennende periode plaats gevonden, gevolgd door een ronde onder leiding van de informateurs Pieter Duisenberg en Paul Rosenmöller. Hierbij werd met verschillende partijen een inhoudelijk raamwerk opgesteld. Afgelopen week leek het proces om tot een college te komen echter te stagneren. De informateurs deden daarom een klemmend beroep op de verschillende partijen om tot een doorbraak te komen, alvorens hun eindadvies op 8 juni te presenteren.

D66 is verheugd te melden dat de impasse dit weekend is doorbroken en D66, VVD, GroenLinks, PvdA, CDA en CU-SGP nu gaan starten met gesprekken over het formeren van een college. Wij zijn blij met deze zogenoemde middenvariant omdat het partijen aan beide zijden van het politieke spectrum verbindt.

De komende tijd zal moeten blijken of het eerder opgestelde raamwerk vanuit de verschillende partijen verder kan worden uitgebreid richting een collegeakkoord. D66 zet hier graag positief, vanuit een herkenbaar progressieve agenda, de schouders onder!