donderdag 26 april 2018

Elene Walgenbach verkozen tot voorzitter tijdelijke commissie Ruimtelijke Ordening

In de eerste gemeenteraad na de verkiezingen is D66-gemeenteraadslid Elene Walgenbach verkozen tot voorzitter van de tijdelijke* commissie Ruimtelijke Ordening. Hieronder haar spreektekst in de raad ter motivatie van haar voorzitterschap.

Voorzitter, collega raadsleden,

Een cruciale taak van een voorzitter is zorgen voor balans. Enerzijds moeten discussies onbevangen gevoerd kunnen worden. Anderzijds moet besluitvorming efficiënt zijn. Deze balans wil ik gaan bewaken: door veel ruimte aan leden te geven om onderwerpen te agenderen en te bespreken, maar ook door in te grijpen wanneer dat het debat ten goede komt. Niemand zit te wachten op ellenlange discussies, met herhaling en zonder besluit, maar ook niemand wil afgekapt worden met als gevolg dat slechts het topje van de ijsberg wordt geraakt.

Ik wil gaan zorgen voor die balans.

En je zou het niet zeggen, maar je maakt mij blij met heldere procedures en orde. Met name wanneer deze bijdragen aan een soepel en gelijkwaardig debat. Dat debat hoeft niet zwaar en procedureel te zijn, liever niet. Het moet juist een toegankelijk debat zijn. Een debat die voor iedereen begrijpelijk is. Niet alleen voor de commissieleden. En dus mag het bijtijds ook best een beetje gezellig zijn. Zeker bij ruimtelijke ordening.

Dankjewel.

Afgelopen woensdag 25 april kwam Elene voor het eerst in actie als voorzitter.

*De tijdelijke commissies zullen werkzaam zijn, totdat er na het vormen van een nieuw college definitieve commissies worden vastgesteld.