woensdag 29 november 2017

D66: schandpaal heeft geen plek in rechtsstaat

D66 Rotterdam heeft haar zorgen geuit omtrent de uitspraken van Leefbaar wethouder Eerdmans over het invoeren van schandpalen in Rotterdam. Volgens Eerdmans hebben straffen in de huidige vorm onvoldoende effect en in de Telegraaf gaf hij te weten “een moderne variant van het dorpsplein” te willen, waarbij gestraften weer getoond moeten worden. Op deze manier zouden straffen meer afschrikken en recidive beter worden voorkomen. Hij baseerde deze uitspraken op vooralsnog onbekende informatie. Robin de Roon: “Vanzelfsprekend staat D66 pal voor onze rechtstaat. Terugvallen op beginselen en sentimenten zoals we die in de middeleeuwen kenden, staat hier, volgens D66, haaks op.”

Robin de Roon stelde schriftelijke vragen aan het college en wil weten op welk onderzoek de wethouder zijn stellingen baseert en op basis van welke informatie hij stelt dat straffen in Nederland niet afschrikwekkend genoeg zouden zijn. Ook is onduidelijk in welke hoedanigheid Eerdmans zijn uitspraken deed. Robin de Roon: “Sprak hij als wethouder van Rotterdam, of als lijsttrekker van Leefbaar Rotterdam? Het college van Rotterdam is natuurlijk niet bevoegd de vorm en uitvoering van straffen zelf te bepalen.”

D66 Rotterdam wil niet terug in de tijd en zet liever de stijgende lijn door die Rotterdam de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Geen terugkeer naar de middeleeuwen, maar een wereldstad in wording.