dinsdag 28 november 2017

Shelter City: Rotterdam als veilige haven voor mensenrechtenverdedigers

Als het aan de gemeenteraad ligt, gaat Rotterdam tijdelijk opvang bieden aan internationale mensenrechtenverdedigers in nood. De motie Shelter City Rotterdam van D66, PvdA, GroenLinks, SP en Nida werd met brede steun door de gemeenteraad aangenomen.

D66-raadslid Nils Berndsen licht toe waarom het belangrijk is dat Rotterdam meedoet aan dit project.

Een Shelter City biedt tijdelijk onderdak aan buitenlandse activisten die zich geweldloos inzetten voor mensenrechten, democratie en politieke vrijheden. Denk bijvoorbeeld aan kritische journalisten en politici. Zij werken vaak onder grote druk en lopen flinke risico’s vanwege hun werk. Soms loopt de druk zo hoog op dat er reëel gevaar dreigt, bijvoorbeeld in verkiezingstijd of bij een (dreigende) rechtszaak. Uit het toenemende aantal meldingen van mensenrechtenverdedigers in nood blijkt dat meer Shelter City-steden hard nodig zijn. We vinden dat Rotterdam, als open en internationale stad, de deuren open moet zetten voor activisten die strijden voor vrijheden die wij zo vanzelfsprekend vinden.

Shelter City is een tijdelijke vorm van opvang op basis van een noodvisum. Het gaat meestal om een periode van drie maanden. De meeste steden bieden opvang aan 2 tot 4 mensenrechtenverdedigers per jaar. De mensenrechtenverdedigers in nood krijgen woonruimte, trainingen en kunnen hun netwerk uitbouwen. Tegelijkertijd leveren ze een bijdrage aan bewustwording over mensenrechten in Nederland.

Shelter City is een initiatief van Justice and Peace Nederland, i.s.m. het Ministerie van Buitenlandse Zaken, gemeenten en lokale partners. Al tien Nederlandse gemeenten doen mee aan het initiatief. Zo zijn in de afgelopen jaren 56 activisten uit 34 landen opgevangen.