donderdag 16 november 2017

D66: Leefbaar Rotterdam schaft godsdienstvrijheid af

D66-lijsttrekker Said Kasmi betreurt het ongrondwettelijke voorstel van Leefbaar Rotterdam om moskeeën af te laten luisteren door ambtenaren van de gemeente Rotterdam. Kasmi: “Godsdienstvrijheid en de scheiding van kerk en staat zijn onvervreemdbare rechten die iedere Nederlander en dus iedere Rotterdammer heeft. Leefbaar Rotterdam wil nu ambtenaren naar moskeeën sturen om Rotterdammers af te luisteren. D66 vindt het onacceptabel om de Nederlandse grondwet zo met voeten te treden. Ik heb een groot vertrouwen in wijkagenten en gewone Rotterdammers om hier alert op te zijn. Ook ik ben er niet voor dat sommige moskeeën geld aannemen uit Saoedi-Arabië. Maar laten we niet doen alsof Rotterdammers die naar een moskee gaan niet deugen. Laten we met alle bevolkingsgroepen Rotterdam vooruit brengen en samen problemen aanpakken.”

Dit is niet de eerste stunt van Leefbaar de afgelopen tijd. Eerder pleitte Eerdmans al voor een vestigingswet die ervoor moet zorgen dat Rotterdammers met een Turkse, Marokkaanse of Antilliaanse achtergrond, of wat voor achtergrond dan ook, geen bedrijf of winkel mogen beginnen. Eerdmans doet beloftes aan zijn kiezers die hij niet kan waarmaken; dat is kiezersbedrog. Rotterdam is niet zijn persoonlijke speeltuin. De geloofwaardigheid van Joost Eerdmans holt achteruit sinds zijn samenwerking met Thierry Baudet. Rotterdam is geen speelbal waarmee partijen als Forum voor Democratie makkelijk kunnen scoren. Said Kasmi: “Dit is weer een opzichtige provocatie van Leefbaar Rotterdam om stemmen te trekken. Wat mij betreft is dit het soort politiek dat Rotterdammers uit elkaar speelt. Deze stad gaat met sprongen vooruit; de stad is weer in trek. Leefbaar zet dat op het spel, enkel omdat ze de hete adem van de PVV in hun nek voelen. Politiek boven het stadsbelang. D66 doet daar niet aan mee.”