donderdag 12 oktober 2017

Street art moet de ruimte krijgen in Rotterdam!

Street art moet de ruimte krijgen in Rotterdam! Daarvoor diende D66-raadslid Jos Verveen vanochtend met spuitbus in de aanslag, samen met GroenLinks en Nida een street art nota in. Hij roept het College van B&W op om met een sterk beleid te komen dat street art in Rotterdam stimuleert en faciliteert. Vandaag besteedde RTV Rijnmond en het Algemeen Dagblad er aandacht aan en vorige week stond er een groot artikel over in het NRC.

In de straten van Rotterdam is steeds vaker spectaculaire street art te vinden: een ontwikkeling waar we blij mee zijn! Street art is een toegankelijke kunstvorm die de buurten opfleurt, mensen inspireert, maatschappelijke thema’s aankaart, het veiligheidsgevoel vergroot en de stad op een ludieke manier versiert. Ook verschilt de street art per wijk waardoor het de eigen identiteit en het lokale DNA van verschillende gebieden stimuleert. Toch lijkt Rotterdam relatief achter te lopen op dit gebied, wat zeker gezien het grote
internationaal erkende talent dat de stad herbergt, een gemiste kans is. Daarentegen is er wel nog veel lelijke, overlastgevende graffiti in de stad te vinden die wij liever plaats zien maken voor mooie kunstwerken. Wij zouden dan ook graag zien dat de Gemeente Rotterdam hier hard mee aan de slag gaat en deze kunstenaars en kunstvorm de ruimte
biedt die zij verdienen. Jos Verveen: “Wat ons betreft sluiten we op voorhand geen enkel object in de buitenruimte uit voor street art. Te denken valt aan muren, vuilnisnisbakken, electriciteitshuisjes, trams, bussen, stoepen en hekwerken. Het gaat dus niet alleen om objecten die eigendom zijn van de gemeente, maar we vragen de gemeente ook andere eigenaren bij dit plan te betrekken.”

Vandaag vroegen we het College van B&W een sterk en duidelijk beleid te ontwerpen dat street art in Rotterdam faciliteert. We hoeven hierbij niet op de stoel van de kunstenaar te gaan zitten, maar heldere kaders waarmee de sector verder komt zijn nodig. Zo verbeteren we de wijken, motiveren we lokaal talent, en stimuleren we kwalitatief hoogwaardige kunst in de buitenruimte.

De in samenwerking met o.a. Rewriters010, themagroep cultuur en gebiedscommissies opgestelde nota werd vanochtend door Jos Verveen aangeboden aan het College. Bij het aanbieden hadden alle raadsleden en de leden van het College van B&W een door Sathosi Nakamoto ontworpen naambordje in de vorm van een sjabloon gekregen waarmee zij hun eigen naam kunnen sprayen. Ook waren er spuitbussen met krijtverf uitgedeeld aan de woordvoerders en wethouder cultuur. De actie trok dan ook de nodige aandacht.