donderdag 31 augustus 2017

Meer straatartiesten graag!

“Straatartiesten verlevendigen de stad, alleen zien we ze nog te weinig in Rotterdam. Zonde!”, aldus D66 raadslid Jos Verveen. Straatartiesten moeten weer een plek krijgen in het straatbeeld en daarom stelt hij schriftelijke vragen aan het College.

Volgend weekend is het ‘World Port Busker Festival’ in Rotterdam: een festival speciaal met straatartiesten. Ook programmeert stichting De Nieuwe Lichting meerdere zaterdagen per jaar talentvolle artiesten op straat. “Hartstikke leuke initiatieven! Maar ik hoop ook dat de gemeente er voor gaat zorgen dat straatartiesten niet alleen af en toe, maar doorlopend op verrassende plekken in Rotterdam te vinden zijn!” Hij stelt o.a. voor kleine podia in de stad te verspreiden waar de kwalitatief goede straatartiesten op terecht kunnen en daarbij de samenwerking met culturele instellingen aan te gaan of die uit te breiden. Verveen richt zich echter niet alleen op straten, maar de artiesten kunnen wat hem betreft binnenkort ook op de (metro)stations terecht. “In het buitenland gebeurt dit al. Die gezelligheid en levendigheid willen we hier ook!”

Bekijk ook het videofragment en het artikel van Open Rotterdam waarin Verveen zijn standpunt toelicht: