vrijdag 7 juli 2017

Rotterdam gaat initiatieven tegen eenzaamheid steunen

Het College van B&W heeft van de gemeenteraad de opdracht gekregen voortaan ook initiatieven ter voorkoming van sociaal isolement onder jong en oud te ondersteunen.  Middels CityLab010, het stimuleringsfonds voor sociale en maatschappelijke initiatieven, ondersteunt de gemeente tal van plannen op het gebied van onder andere buitenruimte, cultuur, sport, onderwijs en duurzaamheid. In een evaluatie hadden de initiatiefnemers aangegeven de meer sociale thema’s te missen, zoals het bestrijden van eenzaamheid. Daarom dat D66-raadslid Jos Verveen nu met een motie kwam om dit thema toe te voegen. De motie heeft hij ingediend met de andere D66-raadsleden Nils Berndsen en Robin de Roon en is vannacht met een ruime meerderheid aangenomen. Alleen de VVD stemde tegen. “Om de maatschappelijke vraagstukken in onze stad aan te pakken, hebben we het ondernemerschap en de creativiteit van de Rotterdammers nodig. Het stadhuis kan het niet alleen. Juist op het punt van eenzaamheid heeft onze stad een forse uitdaging: vijftig procent van de ouderen voelt zich alleen en de helft daarvan geeft aan helemaal niémand te hebben om op terug te vallen bij problemen. En ook veel kinderen dreigen door allerlei problemen thuis of op school in een sociaal isolement te geraken”, aldus D66-raadslid Jos Verveen.

Verveen spant zich al sinds 2010 in voor meer ruimte voor initiatieven uit de stad. In de periode 2010 – 2014 kende Rotterdam het Stadsinitiatief. Vanaf 2014 werd het met CityLab010 mogelijk om meerdere initiatieven tegelijk in aanmerking te laten komen voor een eenmalige bijdrage. Inmiddels zijn honderden initiatieven ingediend op het gebied van bijvoorbeeld buitenruimte, cultuur, sport, onderwijs en duurzaamheid. Het budget is ongeveer 4 miljoen euro per jaar. Een belangrijke voorwaarde voor het verkrijgen van een financiële steun in de rug is dat het initiatief met een eenmalige bijdrage een blijvend karakter heeft. Op deze manier worden ondernemers uitgedaagd om op zoek te gaan naar slimme verbindingen en alternatieve financieringsconstructies. Dit verkleint de afhankelijkheid van de overheid en voorkomt dat er nieuwe instellingen ontstaan die zonder jaarlijkse subsidie van de gemeente geen bestaansrecht hebben. “Zowel de belastingbetaler als Rotterdammers die gebruikmaken van de initiatieven uit de stad hebben dus voordeel bij het door D66 geïnitieerde stimuleringsfonds”, aldus D66-er Verveen.