donderdag 6 juli 2017

Zet de volgende stap naar vergroening Hofbogendak

Park

Al lange tijd bestaat bij vele Rotterdammers de wens om het dak van de Hofbogen te vergroenen. Ook D66 vindt dat er op korte termijn stappen moeten worden gemaakt. Deze week dienden we, samen met vijf andere partijen, een motie in om te komen tot een plan van aanpak voor het dak. De voltallige gemeenteraad stemde voor de motie.

Groen verblijfsgebied
De laatste jaren is er veel gedaan om het voormalige Hofpleinviaduct om te toveren tot een levendige plek. Met resultaat: in de Hofbogen komen steeds meer succesvolle horecazaken en andere ondernemers.

Nu is het tijd voor de aanpak van het dak. Er zijn al stappen gezet om het dak klaar te maken voor verdere ontwikkelingen. Zo is het dak onlangs waterdicht gemaakt. ProRail, de eigenaar van het dak, heeft echter geen geld beschikbaar voor verdere ontwikkeling. Zonde, vindt D66: dit kan een waardevolle groene plek worden in de stad. Stefan Kroon, woordvoerder bouwen: “Dit stenige gebied kan wel een fijne groene plek gebruiken. Er zijn ideeën voor een openbaar dakpark, waar Rotterdammers kunnen wandelen, picknicken of van het groen genieten. Deze ontwikkeling hoeft niet in één keer plaats te vinden: we willen juist dat het college met een plan van aanpak komt om het Hofbogendak in fases tot bloei te laten komen.”

Mooi resultaat na jarenlange inzet
D66 spant zich al jaren in voor een tweede leven voor de Hofbogen. Begin 2014 diende de fractie een initiatiefvoorstel in om te voorkomen dat de Hofbogen verder zouden verpauperen. Dit twee kilometer lange monument stond immers al tijden leeg – een risico voor verloedering en overlast in de omliggende wijken.

Later dat jaar riepen D66 en Leefbaar Rotterdam met een motie op om het dak van de Hofbogen ‘groen-proof’ te maken. In opdracht van de gemeente hebben de ontwerpers van De Natuurlijike Stad al een voorzet gedaan hoe het dak ontwikkeld kan worden.

Kroon: “Het is mooi om de positieve resultaten van onze inspanningen te zien. De Hofbogen worden steeds mooier. Een groot deel van de bogen heeft al een tweede leven gekregen. Nu het dak nog!”