dinsdag 4 juli 2017

D66 blij met zomerakkoord!

Stadhuis Coolsingel

D66 Rotterdam is erg blij met het zomerakkoord dat de coalitiepartijen maandagavond met ChristenUnie-SGP hebben gesloten. Er komt extra geld vrij voor duurzaamheid, vaderschapsverlof en armoedebestrijding. Belangrijke thema’s waar wij als fractie veel waarde aan hechten. “De ongelukkige situatie waarin we waren beland heeft tot iets heel moois geleid. We kunnen trots zijn op dit resultaat!” aldus fractievoorzitter Samuel Schampers.

Na het plotselinge vertrek van Mo Anfal van Leefbaar Rotterdam naar NIDA vorige week maandag, beschikte de coalitie (D66, LR, CDA) niet langer over een meerderheid in de raad. Verschillende opties zijn onderzocht en met de steun van ChristenUnie-SGP kan de continuïteit en stabiliteit van het stadsbestuur worden gewaarborgd. Zoals ook landelijk blijkt, kent een samenwerking tussen D66 en ChristenUnie-SGP zijn uitdagingen. Echter kennen wij de ChristenUnie-SGP fractie in Rotterdam als een constructieve, verbindende partij en hebben wij er alle vertrouwen in dat deze samenwerking hier een succes wordt.

De specifieke maatregelen waar nu geld voor vrij is gemaakt zijn o.a.:

• Verduurzaming woningvoorraad
  • Veel minder woningbouw in Park de Twee Heuvels
  • Realisatie Zonnepark in de Rijnhaven
  • Gelijk houden kwijtschelding voor de afvalstoffenheffing
  • Meer budget voor het jeugdtegoed, AOW tegoed en schuldhulpverlening
  • 3 weken vaderschapsverlof voor ambtenaren van de gemeeente Rotterdam