vrijdag 30 juni 2017

Slotdebat fraudezaak Boompjeskade

Boompjeskade

Gisteren was het slotdebat over de fraudezaak Boompjeskade. De gemeenteraad debatteerde tot diep in de nacht over deze miljoenenfraude. De conclusies van de enquêtecommissie waren immers niet mals.

De enquêtecommissie concludeerde dat de afdeling Vastgoed sinds de oprichting nooit helemaal op orde is geweest. Er waren wel werkprocessen, maar die werden niet geformaliseerd en veelal niet opgevolgd.

Wethouder Ronald Schneider (Leefbaar Rotterdam) stapte al voor het debat op. Als wethouder Vastgoed droeg hij deels de politieke verantwoordelijkheid voor deze zaak. Hij gaf aan het verdedigen van zijn beleid als onmogelijke opgave te zien, nu de coalitie geen raadsmeerderheid meer heeft. Stefan Kroon, D66-woordvoerder vastgoed en lid van de enquêtecommissie, noemt het jammer dat de raad hem niet meer kon bevragen.

Kroon: “Ondanks het uitgebreide onderzoek, had onze fractie toch nog een aantal vragen aan het college. Waarom zijn de signalen dat de bedrijfsvoering bij de afdeling Vastgoed niet op orde was, al die tijd niet daadkrachtig opgepakt? Hoe kan het dat de afstand tussen de werkvloer en de wethouder zo groot is geworden? En wat gaat het college eraan doen om dit zo snel mogelijk op orde te krijgen? Ook wilden we meer weten over de gang van zaken rondom het onverwachte en warrige vertrek van de clusterdirecteur Stadsontwikkeling.”

Omdat wethouder Schneider niet aanwezig was, lag de beantwoording van alle vragen bij D66-wethouder Adriaan Visser (Organisatie). Kroon: “Het was een pittig debat, maar de wethouder leverde een sterk optreden. Hij gaf helder en zorgvuldig antwoord op alle vragen, ook toen het hem heel moeilijk werd gemaakt. Op deze wethouder kunnen we als D66 trots zijn.”