donderdag 15 december 2016

Verdrievoudig fiets- parkeerplekken Coolsingel

Binnen tien jaar zijn er op de Coolsingel drie keer zoveel fietsparkeerplekken nodig als nu, berekende de gemeente. D66 wil dat die plekken bij de oplevering van de vernieuwde Coolsingel, in 2021, gereed zijn. Daar moet geld voor worden vrijgemaakt. Een motie die oproept tot het inventariseren van de mogelijkheden en de kosten, werd vandaag aangenomen door de Rotterdamse gemeenteraad.

Stefan Kroon, die vanochtend namens D66 het woord voerde over de Coolsingel: “De Coolsingel is een belangrijk element van de binnenstad als ‘city lounge’. Het moet een onderdeel van de stad worden waar het prettig vertoeven is. In de zomer een ijsje eten, flaneren over de Coolsingel, bijkletsen op een bankje. Voor mensen die kort de stad in gaan, komen er duizend fietsnietjes op straat. Voor mensen die hun fiets een hele dag willen stallen, willen we een inpandige oplossing.”

Fractievoorzitter Samuel Schampers vult aan: “Onder aanvoering van onze wethouder Pex Langenberg zet het college stevig in op de fiets als hét vervoermiddel in de stad. Ook in het nieuwe ontwerp voor de Coolsingel neemt de fiets een belangrijke plek in. Als we fietsgebruik willen stimuleren, moeten er ook voldoende stallingsmogelijkheden zijn. Voor forenzen, winkelpubliek en andere bezoekers. We weten dat er straks drie keer zoveel fietsparkeerplekken nodig zijn, dus zeggen wij nu: kijk hoe we dat kunnen regelen.”

De fractie van D66 is erg blij dat de gemeenteraad de plannen voor de herinrichting van de Coolsingel heeft aangenomen. De bekendste straat van Rotterdam wordt daardoor gezelliger en groener. Voor fietsers en voetgangers wordt het comfortabeler om zich door de binnenstad te bewegen. De herinrichting betekent een impuls voor de stad. Het centrum wordt nog levendiger, trekt meer bezoekers en wordt nog aantrekkelijker voor bedrijven.

Op de website van de gemeente vind je het definitief ontwerp voor de Coolsingel.