woensdag 14 september 2016

Brand in detentiecentrum Rotterdam – lessen van de Schipholbrand

Brandweerwagen

Op 25 mei 2016 brak er brand uit in het vreemdelingendetentiecentrum in Rotterdam. Gelukkig vielen hierbij geen slachtoffers. Toch is er tijdens en na de brand veel misgegaan, concludeerde o.a. Amnesty International deze week in een onderzoeksrapport. Er zou onvoldoende geleerd zijn van de fatale brand in het detentiecentrum op Schiphol in 2005.

D66 Rotterdam heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college. Stefan Kroon, woordvoerder bouwen: “Het is de taak van de gemeente om de brandveiligheid van gebouwen te controleren. We willen daarom graag van de wethouder weten of de lessen van de Schipholbrand zijn meegenomen bij de bouw van het cellencomplex in Rotterdam. Als dat niet zo is, vinden we dat de gemeente daar alsnog mee aan de slag moet.”

Bij de Schipholbrand kwamen elf mensen om het leven. Dat kwam deels doordat alle cellen één voor één handmatig geopend moesten worden. Ook in het detentiecentrum in Rotterdam ontbreekt de centrale deurontgrendeling. Hierdoor zijn mensen mogelijk langer dan nodig in gevaar geweest. D66 wil graag van het college weten of de centrale deurontgrendeling alsnog geïnstalleerd kan worden.